Opzegvergoeding energie

Als je een vast energiecontract vroegtijdig eindigt, betaal je een opzegvergoeding aan de leverancier. Vanaf 1 juni 2023 zijn de opzegboetes veranderd, op deze pagina lees je meer over de wijzigingen en de hoogte van de nieuwe opzegboete.

Wat is een opzegvergoeding?

Een opzegvergoeding, of wel opzegboete of overstapboete, betaal je aan je energieleverancier als je een contract vroegtijdig beëindigt. Een opzegvergoeding betaal je alleen bij het eindigen van een vast contract, bij een variabel of dynamisch contract kun je altijd overstappen. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je energiecontract en het tarief dat je betaalt voor stroom en gas. Hiermee is de opzegvergoeding dus gebaseerd op het bedrag dat je oude leverancier misloopt doordat jij een overstap naar een andere leverancier maakt. Aan de andere kant betaal je niks als de energieleverancier op het moment hogere tarieven rekent dan de tarieven uit jouw contract. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de instantie die de hoogte van de boetes binnen de energiemarkt bepaalt en zorgt dat deze worden nageleefd.

Wil je jouw contract voortijdig opzeggen? Vraag dan eerst aan je energieleverancier wat de hoogte van je opzegvergoeding wordt. Bereken aan de hand van de inschatting of het voortijdig opzeggen het waard is. Je vindt de opzegvergoeding in de online omgeving van je energieleverancier.

Huidige opzegvergoeding

Heb je een energiecontract afgesloten na 1 juni 2023? Dan gelden de nieuwe regels van de opzegvergoeding voor jou. De hoogte van de opzegboete wordt bepaald door de financiële schade die de energieleverancier lijdt bij een contractbreuk. Hoe hoog de financiële schade voor de leverancier is, wordt berekend aan de hand van drie factoren:

  1. De tarieven in je huidige contract.
  2. De energietarieven die de energieleverancier nu hanteert voor nieuwe klanten met een vergelijkbaar contract.
  3. De resterende hoeveelheid kWh stroom en/of m3 gas die je volgens jouw contract nog zou afnemen (dit wordt berekend op basis van het geschatte verbruik dat in je contract staat).

De boete die je moet betalen bij een vroegtijdige overstap, vind je ook in de online omgeving of de app van de leverancier. Zij berekenen de opzegboete als volgt:

  • Opzegboete elektriciteit:
    (Huidige energietarieven – nieuwe energietarieven) x de resterende hoeveelheid kWh = boete
  • Opzegboete gas:
    (Huidige gastarieven – nieuwe gastarieven) x de resterende hoeveelheid m3 gas = boete

Opzegvergoeding energie vóór 1 juni 2023

Heb jij voor 1 juni 2023 een energiecontract met een vaste looptijd afgesloten en wil je dit contract voortijdig beëindigen? Dan val je nog onder de oude regeling. De hoogte van je opzegvergoeding hangt dan af van de resterende looptijd van je contract. Hoe langer de resterende looptijd, hoe hoger de boete. Je betaalt een opzegvergoeding per product (stroom en/of gas). Als je een energiecontract voor stroom en/of gas hebt en dit voortijdig opzegt betaal je dus een boete voor stroom en een boete voor gas. In de onderstaande tabel kun je zien hoe hoog de opzegvergoeding is.

beweeg de tabel van links naar rechts
Duur afloop contractOpzegvergoeding stroomOpzegvergoeding gas
Korter dan 1,5 jaar€ 50€ 50
1,5 tot 2 jaar€ 75€ 75
2 tot 2,5 jaar€ 100€ 100
Langer dan 2,5 jaar€ 125€ 125

Je sluit op 9 juli 2023 een 1-jarig contract af. In je contract staan de volgende tarieven: stroom is € 0,50 per kWh en gas is € 2,00 per m3.

Op 9 januari 2024 zeg je het energiecontract op. Een nieuwe klant die op 9 januari 2024 een vergelijkbaar energiecontract bij jouw energieleverancier zou afsluiten betaalt € 0,35 cent per kWh stroom en € 1,50 per m3 gas.

De energieleverancier heeft het verbruik op 9 juli 2023 geschat op 2500 kWh stroom en 1250 m3 gas. Op het moment van opzegging heb je 1250 kWh stroom en 625 m3 gas verbruikt.

Jouw opzegboete voor stroom is:
(€ 0,50 – € 0,35) x (2500 kWh – 1250 kWh) = € 0,15 * 1250 kWh = € 187,50
Jouw opzegboete voor gas is:
(€ 2,00 – € 1,50) x (1250 m3 – 625 m3) = € 0,50 x 625 m3 = € 312,50

Je krijgt in dit voorbeeld een boete van € 500,- (stroom € 187,50 + gas € 312,50). Dit is een stuk meer dan je bij de oude regeling (vóór 1 juni 2023) zou betalen. Wanneer je vóór 1 juni 2023 een contract had aangevraagd, zou je bij een contract dat nog korter dan 1,5 jaar loopt, slechts € 100,- boete betalen (€ 50,- voor gas en € 50,- voor stroom)

Waarom zijn de opzegvergoedingen veranderd?

Na de energiecrisis veranderde de ACM in 2023 de regels rondom de opzegboete om risico’s voor leveranciers te verminderen en hen te stimuleren weer vaste contracten aan te bieden waardoor de consument meer keuze heeft.

Wanneer je een vast contract afsluit bij een leverancier, koopt deze energie in voor de contractperiode. Bij voortijdige opzegging blijft de leverancier met de ingekochte energie en kosten zitten. Bij dalende prijzen kan het voor consumenten gunstig zijn om de boete te betalen en een nieuw, goedkoper contract af te sluiten. De leverancier bleef met duur ingekochte energie zitten. Dit gebeurde tijdens de energiecrisis van 2022, waardoor veel leveranciers geen vaste contracten meer durfden aan te bieden. De oude opzegboetes van € 50,- voor stroom en € 50 ,-voor gas waren te laag om het verlies te dekken. De ACM stelde toen voor de opzegvergoedingsregeling aan te passen. Met de nieuwe boetes is het risico voor de leveranciers meer gedekt

Door de wijziging van de opzegvergoeding is het risico op voortijdige opzeggingen kleiner geworden. Het doel van de ACM voor het aanpassen van deze regeling is daarmee succesvol volbracht. Het aanbod van vaste contracten in de energiemarkt is sinds juni 2023 daardoor weer volop aanwezig.

Geen opzegvergoeding

Je betaalt hoe dan ook geen opzegvergoeding als:

  • je je energiecontract binnen 7 dagen voor het einde van je contract opzegt.
  • je 6 tot 8 weken voor de einddatum van je energiecontract een overstap aanvraagt en je ervoor zorgt dat je nieuwe contract niet voor de einddatum van je huidige contract begint.
  • de tarieven van energie op het moment van opzeggen hoger zijn dan de tarieven die in jouw contract staan.
  • als je een contract opzegt zonder einddatum, zoals een variabel contract, modelcontracten en dynamische contracten.
Wil je weten of je een opzegvergoeding moet betalen? Vraag de hoogte van de boete even op bij je leverancier. Dat kan vaak in het online account. Als je leverancier geen verlies maakt, kan de boete ook 0 zijn of heel laag. Je betaalt de boete alleen bij het eindigen van het vaste contract. Je kunt vaak drie maanden voor het einde van je vaste contract al overstappen naar de volgende. Je nieuwe leverancier houdt automatisch rekening met je huidige contract einddatum. Wil je zeker weten of je al kunt overstappen? Voer je einddatum in in de vergelijker. Dan zie je direct of je kunt overstappen. Dynamische en variabele contracten kennen geen boete en zijn altijd vrij opzegbaar

Tom Schlagwein
Tom Schlagwein
Energie-expert

In onze energievergelijker houden wij rekening met de einddatum van jouw contract en het kijkvenster van je nieuwe energieleverancier. We laten je het altijd weten als je een opzegvergoeding riskeert.

Boetevrij overstappen zonder opzegvergoeding

Er zijn twee factoren die bepalen of je boetevrij kunt overstappen naar een andere energieleverancier:

Einddatum van je contract

Als eerste is het belangrijk om te weten wat de einddatum van je huidige energiecontract is. Je mag altijd 6-8 weken voor het einde van je huidige contract een overstap aanvragen. Doe je dit eerder of vul je een verkeerde einddatum in bij het aanvragen van een overstap, dan loop je risico op een opzegvergoeding.

Overnametermijn van je nieuwe energieleverancier

Als tweede kan je kijken naar de overnametermijn, ofwel het kijkvenster, van je nieuwe gewenste energieleverancier. De overnametermijn is de periode die leveranciers aanhouden tussen het moment van aanvragen van een energiecontract en de gewenste startdatum voor de levering van energie. Bij de meeste energieleveranciers kun je twee tot drie maanden voor het einde van je huidige contract een overstap aanvragen. Je zet dan de energietarieven voor je nieuwe contract vast, dit kan handig zijn wanneer de aangeboden tarieven veel lager zijn dan de tarieven in jouw energiecontract. Zorg er altijd voor dat het nieuwe contract pas ingaat na de einddatum van jouw huidige contract.

Overstapboete betalen

In sommige situaties is het wel lonend om de opzegvergoeding te betalen en over te stappen naar een andere energieleverancier. De korting van het nieuwe energiecontract is bijvoorbeeld hoog en/of de tarieven zijn veel lager. Het is dan mogelijk dat de besparing op je energierekening de opzegvergoeding compenseert. Bereken altijd eerst wat een overstap je kost en/of bespaart, zo kom je niet voor verrassingen te staan. Houd er ook rekening mee dat de welkomstkorting van je huidige contract kan vervallen als je het contract vroegtijdig beëindigt.

Overstappen en besparen

Maak je gebruik van onze energievergelijker en vind je een goede deal? Wij vragen je altijd om de einddatum van je energiecontract in te vullen. Zo kunnen wij controleren of je wellicht een opzegvergoeding moet betalen. Ben je te vroeg? Dan krijg je van ons een melding dat je huidige leverancier een boete in rekening kan brengen. Wil je toch overstappen? Je kunt dit accepteren en de boete wordt op de eindafrekening van je leverancier in rekening gebracht.

Wil je hulp bij het berekenen van het beste tijdstip om over te stappen voor jouw situatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze klantenservice. Zij kijken graag met je mee om je te adviseren wanneer je het beste kunt overstappen.

Gecontroleerd door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.
Vergelijk energieleveranciers
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.