Autoschade

Schade is een vervelende gebeurtenis die invloed kan hebben op je autoverzekering. Op deze pagina lees je meer over de verschillende soorten autoschade, wat je moet doen na schade en wat er gedekt wordt door je verzekering.

Wat is autoschade?

Autoschade kan variëren van kleine krassen tot ernstige schade waardoor een auto total loss wordt verklaard. In het geval van schade is het belangrijk om goed te handelen. Dit betekent dat je de schade documenteert, indien nodig je verzekeraar informeert en het schadeformulier goed invult. Verder op deze pagina vertellen we je hier meer over.

Soorten autoschade

Autoschade is altijd vervelend, maar er zit veel verschil in de soorten autoschade. Ben je op zoek naar informatie over een specifieke schade? Klik dan op een van de schades hieronder. Als je meer wilt weten over schade in het algemeen en welke dekking welke schade vergoedt, lees dan verder.

Verzekering en schadevergoeding

Niet alle schade wordt automatisch vergoed door de verzekering. In veel gevallen leidt een schadeclaim daarnaast tot een hogere premie. Schade claimen zorgt er namelijk voor dat jouw schadevrije jaren dalen. Dit heeft invloed op jouw no-claimkorting. De verzekering dekt de volgende gevallen:

Daarnaast zijn er nog extra regelingen zoals Schadegarant, een netwerk van schadeherstelbedrijven dat samenwerkt met verzekeraars. Voor schade door een onbekende of onverzekerde dader kan het Waarborgfonds Motorverkeer uitkomst bieden. In sommige gevallen wordt er een schade-expert ingeschakeld om de reparatiekosten te bepalen, vooral bij grote schadeclaims.

Autoschade melden: Wat moet je doen?

Bij autoschade is het verstandig om foto’s te maken van de schade en de situatie ter plekke. Dit helpt bij het claimen van de schade bij je verzekeraar. Vul daarna het schadeformulier in, zelfs als er geen andere partij bij betrokken is, zoals bij eenzijdige autoschade. Dit dient als bewijs voor de schadeafhandeling. Ook getuigenverklaringen kunnen nuttig zijn, vooral wanneer onduidelijk is wie de schuldige is. Meld daarna de schade bij je verzekeraar. Dit kan vaak online of telefonisch. Rijdt de tegenpartij door? Probeer dan het kenteken te noteren, getuigen te zoeken en aangifte te doen bij de politie.

Schadeherstel en vervangend vervoer

Om je auto te repareren zijn er verschillende schadeherstelbedrijven waar je terecht kunt. Door naar een erkend herstelbedrijf te gaan, kun je korting krijgen via je verzekeraar. In sommige gevallen heb je recht op vervangend vervoer, afhankelijk van je polisvoorwaarden en de duur van de reparatie. De kosten van schadeherstel kunnen variëren. Houd er ook rekening mee dat je soms een deel zelf moet betalen, afhankelijk van je eigen risico.

Schadeformulier invullen: Hoe werkt het?

Het Europees Schadeformulier wordt in heel Europa gebruikt om de details van een verkeersongeval vast te leggen. Het correct invullen hiervan is van belang voor een snelle schadeafhandeling. Als er een tweede partij bij betrokken is, moeten beide partijen het formulier volledig invullen en ondertekenen. Een veelgemaakte fout is het onleesbaar invullen van het formulier of het achterwege laten van belangrijke gegevens. Vul het formulier dus goed in, dan help je je verzekeraar om de schade sneller af te handelen.

Gecontroleerd door
Jerry Poel Expert autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2017 is Jerry Poel expert bij Overstappen.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Bekijk hoeveel jij kan besparen op je autoverzekering

  • Vergelijk op prijs & kwaliteit
  • 100% onafhankelijk
  • Bespaar gemiddeld €290 p.j.
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 

Het laatste nieuws

AFM waarschuwt: loyale klanten betalen vaak tot 30 procent meer voor hun autoverzekering
Autoverzekering 08-04-2025

AFM waarschuwt: loyale klanten betalen vaak tot 30 procent meer voor hun autoverzekering

Uit onderzoek van de AFM blijkt dat trouwe klanten van autoverzekeraars vaak tot 30 procent meer voor hun autoverzekering betalen vergeleken met nieuwe klanten.

Ruim 265.000 bestelauto’s geweerd in zero-emissie zones sinds januari 2025
Autoverzekering 08-04-2025

Ruim 265.000 bestelauto’s geweerd in zero-emissie zones sinds januari 2025

Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat meer dan een kwart miljoen bestelauto’s sinds begin dit jaar de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden niet meer in mogen.

Automobilist
Autoverzekering 30-01-2025

Premie autoverzekering tussen verschillende gemeenten loopt op tot 535 euro per jaar

Overstappen.nl zocht uit hoeveel de premies tussen de verschillende gemeenten in Nederland verschillen.

Smartphone in verkeer
Autoverzekering 29-08-2024

Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient

62% van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.

Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
Autoverzekering 03-07-2024

Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?

In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?

Snelweg
Autoverzekering 16-05-2024

Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur

Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.

Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.