Autoschade melden bij je verzekeraar
Een kras, gebroken ruit of flinke deuk in je auto opgelopen? Als je de juiste dekking hebt, kun je deze autoschade claimen bij je autoverzekeraar. Maar hoe werkt dit precies? Hoe claim je schade en wat krijg je eigenlijk vergoed? Je leest het hier!
Wat te doen bij autoschade?
Niet alle autoschade is hetzelfde. Een aanrijding heeft andere gevolgen dan diefstal, en ook de stappen na afloop verschillen van elkaar. Dit moet je doen bij de verschillende soorten autoschade:
Aanrijding
- Veiligheid: zet je auto op een veilige plek, schakel de alarmlichten in of gebruik een gevarendriehoek, en controleer of er gewonden zijn. Bel indien nodig de hulpdiensten.
- Informatie verzamelen: vul samen met de andere partij het Europees schadeformulier in. Maak foto’s van de situatie en noteer de contactgegevens van de andere bestuurder en eventuele getuigen.
- Schade melden: meld de schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar. Vaak doe je dit via een online omgeving of app. Voeg een kopie van het Europees schadeformulier toe en eventuele foto’s of ander bewijsmateriaal.
Ergens tegenaan gereden
- Veiligheid: zet je auto op een veilige plek en zet je alarmlichten aan of gebruik een gevarendriehoek.
- Schade vastleggen: maak foto’s van de schade en de omgeving.
Schadeformulier invullen: heb je een WA beperkt casco of all risk verzekering? Vul dan het Europees schadeformulier in. - Schade melden: meld de schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar en voeg alle belangrijke documentatie toe.
Ruitschade
- Veiligheid: zorg dat je op een veilige plek staat.
- Documenteren: maak foto’s van de ruitschade.
- Schade melden: controleer in de polisvoorwaarden van je verzekeraar welke stappen je moet nemen. Soms kun je zelf een hersteller inschakelen en hoef je de schade pas achteraf bij je verzekeraar te melden.
Diefstal
- Aangifte doen: meld de diefstal direct bij de politie en zorg voor een proces-verbaal of bewijs van aangifte.
- Verzekeraar informeren: meld de diefstal zo snel mogelijk bij je verzekeraar en stuur het proces-verbaal of bewijs van aangifte mee. Dit kan bij de meeste verzekeraars via een online platform of app.
In principe hoef je bij een aanrijding of botsing geen aangifte te doen, zolang er geen conflict is. Ben je het niet met elkaar eens tijdens bijvoorbeeld het invullen van het Europees schadeformulier? Dan kun je natuurlijk wel de politie inschakelen. Hetzelfde geldt voor ernstige schade of wanneer er gewonden zijn. Zet nooit zomaar je handtekening op het schadeformulier onder gegevens die volgens jou niet correct zijn ingevuld.
Schade melden bij je autoverzekeraar
Hoe werkt dat nou, schade melden bij je autoverzekeraar? Dit verschilt per verzekeraar. De meeste verzekeraars hebben een online platform waarop je je gegevens en alle bijbehorende documenten kunt uploaden. Je meldt de schade dus volledig online.
Op de onderstaande pagina’s lees je hoe je schade meldt bij verschillende autoverzekeraars:
- ABN AMRO autoverzekering
- AEGON autoverzekering
- Allianz Direct autoverzekering
- AllSecur autoverzekering
- ANWB autoverzekering
- a.s.r. autoverzekering
- a.s.r. ik kies zelf autoverzekering
- Audi autoverzekering
- Avéro Achmea autoverzekering
- Centraal Beheer autoverzekering
- DutchInsurance
- FBTO autoverzekering
- InShared autoverzekering
- Lancyr autoverzekering
- Nationale Nederlanden autoverzekering
- Neerlandse autoverzekering
- OHRA autoverzekering
- Rhion autoverzekering
- SEAT autoverzekering
- Skoda
- Univé autoverzekering
- Volkswagen autoverzekering
Wanneer moet ik schade melden?
Moet je autoschade eigenlijk altijd melden? Dat niet. Er zijn situaties waarin dit niet nodig is, terwijl het in andere situaties juist wel handig — of zelfs verplicht is:
Niet nodig om schade te melden
Schade aan je eigen auto hoef je niet altijd te melden bij je verzekeraar. Het claimen van schade kan namelijk gevolgen hebben voor je schadevrije jaren, en dus je no-claimkorting verminderen. Bij kleine schade met lage reparatiekosten kan het daarom verstandiger zijn om deze zelf te betalen.
Verstandig om schade te melden
In de volgende situaties is het wel verstandig, maar niet verplicht om schade aan je eigen auto bij de verzekeraar te melden:
- Hoge reparatiekosten: wanneer de kosten voor de reparatie hoog zijn, is het verstandig om de schade te claimen. Een vergoeding is in dit geval de daling in schadevrije jaren waarschijnlijk wel waard.
- No-claimbeschermer: als je een no-claimbeschermer hebt, kun je (meestal) één keer per jaar schade claimen zonder dat dit invloed heeft op je premie en schadevrije jaren. Ook bij lagere reparatiekosten kun je in dit geval een claim overwegen.
- Veel schadevrije jaren: heb je veel schadevrije jaren opgebouwd? Dan betekent een schadeclaim niet altijd een daling in no-claimkorting. Wel daal je op de bonus-malusladder en raak je schadevrije jaren kwijt.
- Schade niet jouw schuld: als de schade niet jouw schuld was, heeft het melden meestal geen invloed op je premie en schadevrije jaren. De verzekeraar van de tegenpartij vergoedt in dit geval de schade aan je auto.
Verplicht om schade te melden
Schade bij een ander: heb je schade bij een ander veroorzaakt? Dan ben je altijd verplicht deze te melden bij je verzekeraar. Dit zorgt ervoor dat de schade correct wordt afgehandeld via jouw WA-verzekering.
Proces na de schademelding
Heb je alle gegevens verzameld en de schade gemeld? Dan zijn dit de vervolgstappen die je kunt verwachten:
- Controle door de verzekeraar
De verzekeraar controleert of alle gegevens compleet zijn. Je kan gevraagd worden om aanvullende informatie door te sturen als er iets ontbreekt of onduidelijk is.
- Schade-expert inschakelen
Gaat het om een complexe zaak? Dan kan de verzekeraar een schade-expert inschakelen om de schade te beoordelen. Deze expert zal de omvang van de schade inschatten en een rapport opstellen. Als je het niet eens bent met de beoordeling van de schade-expert, kun je zelf een expert inschakelen om de zaak te beoordelen.
- Dekking en uitkering
De verzekeraar beoordeelt of de schade gedekt is volgens de polisvoorwaarden.
Aan de hand hiervan wordt de hoogte van de uitkering bepaald.
- Schadeherstel
De verzekeraar kan een aangesloten schadeherstelbedrijf inschakelen voor de reparatie. Bij gebruik van een aangesloten bedrijf betaal je vaak geen of een lager eigen risico. De exacte hoogte van het eigen risico verschilt per verzekeraar, dus bekijk je polisvoorwaarden voor de specifieke details.
- Schade niet gedekt
Besluit de verzekeraar dat de schade niet wordt gedekt? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de reparatie en kosten. Wel kun je natuurlijk bezwaar maken tegen het besluit. Dien in dit geval een goed onderbouwd bezwaar in bij je verzekeraar waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent met de beslissing. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kun je de zaak voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voor een onafhankelijke beoordeling.
Ben ik verzekerd voor schade?
Helaas ben je niet met iedere autoverzekering verzekerd voor schade aan je eigen auto. Dit zijn de dekkingen per type autoverzekering:
- WA-verzekering: een WA-verzekering vergoedt alleen schade die je met je auto aan anderen of andermans eigendommen toebrengt. Schade aan de eigen auto is met deze verzekering dus voor je eigen rekening.
- WA beperkt casco: een WA-beperkt casco verzekering dekt naast schade aan anderen ook schade aan je eigen auto door onder meer diefstal, brand, en storm. Schade die je zelf hebt veroorzaakt valt niet onder deze verzekering.
- All risk verzekering: een all risk verzekering vergoedt alle bovenstaande schade, plus schade die je per ongeluk zelf hebt veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan een aanrijding waar jij verantwoordelijk voor bent.
Benieuwd naar de exacte dekkingen bij jouw verzekeraar? Controleer je polisvoorwaarden om te zien welke dekking je hebt en welke soorten schade gedekt zijn.
Schadevrije jaren
We gaven het al eerder aan: bij het claimen van autoschade verlies je schadevrije jaren. Elk jaar zonder claim levert je één schadevrij jaar op, wat bij de meeste verzekeraars resulteert in een lagere premie dankzij de no-claimkorting. Als je schade claimt, verlies je direct meerdere schadevrije jaren en daal je op de zogenaamde bonus-malusladder.
No- claimbeschermer
Heb je een mooie no-claimkorting opgebouwd? Dan kan het handig zijn om een no-claimbeschermer aan je autoverzekering toe te voegen. Een no-claimbeschermer is een aanvullende dekking bij je autoverzekering die je schadevrije jaren en no-claimkorting beschermt. Meestal kun je hiermee één keer per jaar schade melden zonder dat dit invloed heeft op je premie of schadevrije jaren.
Verzekeringen vergelijken
Op zoek naar een voordelige autoverzekering? Bij Overstappen.nl helpen we je bij het maken van de juiste keuze. Vul onze vergelijker in en wij zetten de beste opties voor je op een rij. Zo bespaar je tijd en weet je zeker dat je niet te veel betaalt!
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur
Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.
Dit dekt je autoverzekering onderweg naar wintersport
Ga je binnenkort met de auto op wintersport? Dan wil je natuurlijk wel goed voorbereid de weg op. Overstappen.nl legt uit waarvoor je verzekerd bent als je op wintersport gaat.
HEMA stopt met schadeverzekeringen
Per 26 februari 2024 stopt HEMA met het aanbieden van al hun schadeverzekeringen. Alle schadeverzekeringen van Hema worden overgenomen door InShared. De zorgverzekering blijft bestaan.
Dit zijn de vijf grootste irritaties in het verkeer
Bijna 70 procent van de Nederlanders ergert zich aan rijgedrag andere automobilisten. Maar wat zijn de grootste irritatiefactoren? Overstappen.nl zocht het voor je uit.