No-claimbeschermer autoverzekering
Wil je voorkomen dat je premie stijgt na een schadeclaim? Een no-claimbeschermer kan uitkomst bieden. Maar hoe werkt deze extra dekking precies? Op deze pagina lees je wat een no-claimbeschermer is, wat het kost en hoe je het kunt gebruiken.
Wat is een no-claimbeschermer?
Met een no-claimbeschermer hoef je niet bang te zijn dat je na het claimen van schade meer premie gaat betalen. Eens per jaar kun je een claim indienen terwijl je no-claimkorting hetzelfde blijft. Claim je meer dan één keer schade in hetzelfde jaar, dan raak je alsnog een deel van je korting kwijt.
Het grootste voordeel van een no-claimbeschermer is dat je onverwachte premiestijgingen voorkomt. Dit geeft rust, vooral als je afhankelijk bent van een lage premie.
Hoewel je no-claimkorting behouden blijft, val je wel terug in schadevrije jaren. Deze daling wordt geregistreerd in de centrale database Roy-data en heeft gevolgen als je overstapt naar een andere verzekeraar. Hier geldt de no-claimbeschermer namelijk niet meer, dus zal je premie alsnog omhoog gaan.
Hoe werken schadevrije jaren?
Schadevrije jaren bepalen hoeveel korting je krijgt op je autoverzekering. Voor elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe hoger de no-claimkorting die je ontvangt. Dit kan oplopen tot wel 80% van je premie.
Claim je toch schade, dan verlies je doorgaans 3 tot 5 schadevrije jaren en het daarbij horende kortingspercentage — tenzij je een no-claimbeschermer hebt. De exacte opbouw van schadevrije jaren en de daarbij horende kortingen vind je op de bonus-malusladder; een grote tabel die in de polisvoorwaarden van de meeste autoverzekeraars te vinden is.
Voorbeeld no-claimbeschermer in de praktijk:
Stel, je hebt 8 schadevrije jaren en betaalt een premie van €60,- per maand. Je claimt een schade van €1.500,-.
- Zonder no-claimbeschermer val je nu terug naar (bijvoorbeeld) 3 schadevrije jaren, waardoor je premie bij je huidige verzekeraar stijgt naar ongeveer €80,- per maand.
- Met een no-claimbeschermer blijft je premie bij je huidige verzekeraar ongewijzigd op €60,- per maand, ondanks de schade. In Roy-data wordt echter vastgelegd dat je nu op 3 schadevrije jaren staat. Als je vervolgens overstapt naar een andere verzekeraar, kijken zij naar deze 3 jaren en betaal je daar alsnog €80,- per maand.
Op de korte termijn ben je dus goedkoper uit bij je huidige verzekeraar, maar bij een overstap kan het alsnog tot een hogere premie leiden.
Hoeveel betaal ik voor een no-claimbeschermer?
Gemiddeld betaal je voor een no-claimbeschermer zo’n €5,- per maand, maar het exacte bedrag verschilt per verzekeraar. Daarnaast stellen verzekeraars meestal voorwaarden aan deze dekking. Lees daarom de polisvoorwaarden van je verzekeraar door voordat je een no-claimbeschermer aan je pakket toevoegt.
In welke gevallen is een no-claimbeschermer overbodig?
Als je op de hoogste trede van de bonus-malusladder staat, zul je een no-claimbeschermer niet direct nodig hebben. De meeste autoverzekeraars bieden namelijk een zogenaamde bonusbescherming aan bij maximale korting. Je mag dan eenmalig schade claimen zonder dat je premie stijgt.
Nadeel no-claimbeschermer bij overstappen
We hebben hem hierboven al kort genoemd: het nadeel van de no-claimbeschermer. Stap je over op een andere autoverzekeraar, dan wordt er gekeken naar het werkelijke aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. En terwijl de no-claimbescherer je no-claimkorting beschermt, geldt dit niet voor je schadevrije jaren. Dit kan betekenen dat je bij je nieuwe verzekeraar minder korting krijgt en je premie daardoor hoger uitvalt.
Toch kan overstappen soms nog steeds voordelig zijn. Benieuwd of jij bij een andere verzekeraar goedkoper uit bent? Ontdek het in onze vergelijker.
Autoverzekering vergelijken
- Vergelijk op prijs & kwaliteit
- 100% onafhankelijk
- Bespaar gemiddeld €290,- p.j.
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur
Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.
Dit dekt je autoverzekering onderweg naar wintersport
Ga je binnenkort met de auto op wintersport? Dan wil je natuurlijk wel goed voorbereid de weg op. Overstappen.nl legt uit waarvoor je verzekerd bent als je op wintersport gaat.
HEMA stopt met schadeverzekeringen
Per 26 februari 2024 stopt HEMA met het aanbieden van al hun schadeverzekeringen. Alle schadeverzekeringen van Hema worden overgenomen door InShared. De zorgverzekering blijft bestaan.
Dit zijn de vijf grootste irritaties in het verkeer
Bijna 70 procent van de Nederlanders ergert zich aan rijgedrag andere automobilisten. Maar wat zijn de grootste irritatiefactoren? Overstappen.nl zocht het voor je uit.