Dienstenwijzer

Overstappen.nl biedt eigen vergelijkers voor energie, zorgverzekeringen, consumptief krediet en autoverzekeringen. Het doel van de vergelijkers is om jou, de consument, zo transparant en duidelijk mogelijk te informeren.

Wat wij doen voor je

Via onze website krijg je de mogelijkheid verzekeringen met elkaar te vergelijken. Door een aantal relevante gegevens en voorkeuren in te vullen, krijg je in een overzicht de 3 goedkoopste verzekeringen te zien. Je hebt hier ook de mogelijkheid om alle premies te tonen. Zodra je je keuze voor een auto- of zorgverzekering hebt gemaakt kun je de verzekering direct afsluiten. Dit alles op basis van “execution only”, dat wil zeggen: wij geven je geen advies. Je bepaalt zelf welke verzekering je wilt afsluiten en je maakt zelf de overweging wat voor jou de beste prijs/kwaliteitsverhouding is.

Klantbeoordelingen

Wij hechten veel waarde aan de mening van onze klanten. Om deze reden vragen we aan iedereen die via ons is overgestapt om een beoordeling achter te laten. Aan de hand van deze beoordelingen kunnen we onze service blijven verbeteren. Je kunt alleen een beoordeling op onze website plaatsen nadat je een aanvraag hebt gedaan. In het geval van Trustpilot wordt na iedere aankoop een unieke link gegenereerd, verstuurd via e-mail, waarna alle klanten een review kunnen achterlaten. Alle beoordelingen die je op onze website leest zijn dus van echte klanten van Overstappen.nl.

De volledigheid van de vergelijker

Bij de vergelijking van auto- en zorgverzekeringen worden bijna alle Nederlandse verzekeraars met elkaar vergeleken. De verzekeraars die niet zijn opgenomen in de vergelijker hebben geen premies beschikbaar gesteld. Ook kunnen beperkende productvoorwaarden of dienstverlening ertoe leiden een verzekeraar niet in de vergelijker op te nemen. Op de volgende pagina’s zie je welke leveranciers en verzekeraars er zijn opgenomen in de vergelijker:

Hoe wordt er vergeleken?

Hieronder krijg je een korte uitleg over hoe energiecontracten, autoverzekeringen, consumptief krediet en zorgverzekeringen worden vergeleken.

Vergelijken van energiecontracten

Er wordt een aantal gegevens gevraagd die je dient in te vullen, waaronder:

  • Postcode en huisnummer
  • Huidige energieleverancier
  • Type energie
  • Jaarverbruik
  • Of je een dubbele én slimme meter hebt
  • Of je zonnepanelen hebt

Als je alles hebt ingevuld, klik je op ‘Toon de beste deals’. In het scherm krijg je dan een overzicht te zien van de energiecontracten die je kunt aanvragen. Deze contracten worden standaard gesorteerd op de laagste prijs, maar je kunt ook filteren op beste prijs/kwaliteit verhouding.

Hoe komt het aanbod van energiecontracten in onze vergelijker tot stand?

Er zijn verschillende parameters die de volgorde bepalen van het vergelijkingsoverzicht dat wij jou tonen. Op basis van jouw persoonlijke gegevens die je in onze vergelijker invult, zoals je postcode en energieverbruik, tonen we je een overzicht van de energiecontracten die je kunt aanvragen. Dit overzicht wordt standaard gesorteerd op de laagste prijs.

Vergelijken autoverzekeringen

Er wordt een aantal gegevens gevraagd die je dient in te vullen, waaronder:

  • Kenteken/type auto
  • Postcode
  • Geboortedatum bestuurder
  • Schadevrije jaren
  • De gewenste dekking
  • Kilometers per jaar
  • Leeftijd rijbewijs

Als je alles hebt ingevuld, klik je op ‘Toon de beste deals’. In het scherm krijg je een overzicht van de top 3, die gebaseerd is op prijs. Je hebt tevens de mogelijkheid om alle verzekeringen te zien via de tab bovenin. Je hebt nu de mogelijkheid om te sorteren op dekking, rating van de polisvoorwaarden of eigen risico.

Hoe komt het aanbod van autoverzekeringen in onze vergelijker tot stand?

Er zijn verschillende parameters die de volgorde bepalen van het vergelijkingsoverzicht dat wij jou tonen. Op basis van jouw persoonlijke gegevens die je in onze vergelijker invult en de dekking die je kiest, tonen we je een overzicht van de autoverzekeringen die je voor jouw auto kunt aanvragen. Dit overzicht wordt standaard gesorteerd op basis van de hoogte van de premie, waarbij de autoverzekering met de laagste maandprijs bovenaan staat.

Vergelijken Consumptief krediet

Overstappen bemiddelt zonder voorafgaand advies en heeft de mogelijkheden om consumptieve kredieten met elkaar te vergelijken. Je kiest zelf het product waarvan je vindt dat het bij jou past. Dit wordt “execution only” genoemd. Deze vorm van dienstverlening is uitsluitend geschikt voor consumenten die over voldoende kennis en ervaring beschikken om zelfstandig een financieel product te kiezen. Je schakelt ons in om een specifiek product van een specifieke aanbieder aan te vragen. Dit betekent in de praktijk dat je voorafgaand aan de dienstverlening onder meer het volgende aangeeft:

  • De hoogte van het gewenst krediet
  • De gewenste aanbieder
  • De gewenste productvorm
  • De gewenste looptijd
  • De gewenste maandtermijn

Uiteraard proberen wij – samen met de aanbieders van kredieten – ervoor te zorgen jou van zoveel
mogelijk informatie te voorzien. Om goed te kunnen bepalen welk consumptief krediet aansluit bij jouw wensen en persoonlijke situatie kun je gebruik maken van de informatie op onze website.

Indien je twijfelt of je over voldoende kennis en ervaring beschikt om zelfstandig een financieel product uit te kunnen kiezen dan kunt je dit toetsen op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Indien je niet over voldoende kennis en ervaring beschikt kunnen wij je helaas niet van dienst zijn. Wij brengen je, indien gewenst, graag in contact met een financieel adviseur die je wel het benodigde advies mag geven.

Voor het afsluiten van een financieel product op basis van execution only dien je, op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft), een execution only-verklaring te ondertekenen. Onze dienstverlening valt in het kader van de Wft onder “verkoop op afstand”. Dit houdt in dat je als consument het recht hebt om de overeenkomst(en), tot 14 dagen na het afsluiten, te annuleren.

Wat verwachten wij van jou

Je mag aan onze dienstverlening zeer hoge eisen stellen, maar wij verwachten ook een paar dingen van jou. In elk geval dat je de juiste gegevens verstrekt.

  • Controleer voor de zekerheid de gegevens die u aan ons verstrekt. Als achteraf blijkt dat
    de gegevens onjuist zijn kan ons advies dan wel de offerte worden ingetrokken.
  • Het is voor ons belangrijk om te weten of je ergens anders ook leningen hebt lopen.
    Hiermee kunnen we kijken of je misschien je maandlasten kunt verlagen.
  • Mochten er in je persoonlijke situatie wijzigingen voordoen, dan verwachten wij dat je dit
    aan ons doorgeeft. Dit is belangrijk om te voorkomen dat financiële risico’s niet te groot
    worden. Onder wijzigingen vallen onder meer: geboorte, samenwonen, huwelijk,
    scheiding, overlijden, wijziging van bestemming van uw woning, wijziging van beroep,
    relevante verandering van inkomen, beëindiging dienstverband, wijziging van je e-
    mailadres, verhuizing en beëindiging van of wijziging van ergens anders lopende
    consumptieve kredieten en of andere financieringen.
  • Neem onze vergelijkingskaart door.

Hoe komt het aanbod van leningen in onze vergelijker tot stand?

Als je lening vergelijkt op Overstappen.nl, dan komt de lening met de laagste maandprijs bovenaan te staan. De vergelijking is gebaseerd op basis van prijs en jouw persoonlijke situatie. In de vergelijking kan je ook sorteren op productscore.

Vergelijken zorgverzekeringen

Er wordt een aantal gegevens gevraagd die je dient in te vullen, waaronder:

  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Gezinsleden meeverzekeren?
  • Gewenst eigen risico

Verder geef je gewenste dekkingen aan voor:

  • Fysiotherapie
  • Tandarts (vanaf 18 jaar)
  • Brillen en lenzen
  • Medische hulp in het buitenland
  • Eventueel andere specifieke wensen

Als je alles hebt ingevuld, klik je op ‘Nu vergelijken’. In het scherm krijg je een overzicht van de 3 meest op jou van toepassing zijnde zorgverzekeringen. Wanneer je dit hebt aangegeven, zie je ook wat je huidige verzekeraar berekent voor de door jou gekozen dekking. Je kunt ook een overzicht vragen van alle verzekeraars in het systeem. In dat geval staat bovenin het overzicht de goedkoopste zorgverzekering. Desgewenst selecteer je zorgverzekeringen op dekking. De getoonde premies zijn inclusief unieke kortingen. Onder de zorgverzekeraar en het pakket staan rapportcijfer voor de specifieke dekkingen van de betreffende zorgverzekering. Daarnaast wordt getoond of je wel of niet een vrije zorgkeuze hebt en of er voorwaarden voor acceptatie zijn.

Zodra je de perfecte zorgverzekering hebt gevonden, sluit je direct online je zorgverzekering af.

Hoe komt het aanbod van zorgverzekeringen in onze vergelijker tot stand?

Als je een zorgverzekering vergelijkt en geen voorkeuren opgeeft, dan komt de zorgverzekering met de laagste premie bovenaan te staan. De vergelijking is ingesteld met het wettelijke verplichte eigen risico. Om een goede vergelijking te kunnen maken, kun je voorkeuren aangeven met behulp van de filters aan de linkerkant. De premies worden dan automatisch berekend op basis van jouw voorkeuren. De resultaten worden standaard gesorteerd op de premiehoogte (van laag naar hoog).

Hoe verdient Overstappen.nl geld?

Wij hebben verschillende afspraken gemaakt met verzekeraars. Wij ontvangen van hen eenmalig of doorlopend een bedrag als je via ons een verzekering afsluit. In andere gevallen ontvangen wij een eenmalige vergoeding, als je via ons op de website van de verzekeraar terecht bent gekomen en daar een verzekering afsluit.

Incasso door verzekeraar

Je kunt de verzekeraar machtigen om de premie via automatische incasso van jouw bank- of girorekening te laten schrijven. Premieafschrijving gebeurt op een vast moment dat vooraf aan je is bekend gemaakt. Ook kun je jouw premie overmaken met behulp van een acceptgiro. De premies worden in principe per jaar betaald. In overleg kan je de premie ook per half jaar, kwartaal of maandelijks betalen. Als er kosten zijn gemoeid met de periodieke premiebetaling, dan word je daarover ingelicht. Als je vragen hebt over de afschrijving, het niet eens bent met de hoogte van de afschrijving of een afschrijving wilt terugvorderen, kan onze klantenservice of de verzekeraar in kwestie hierin adviseren en bijstaan. Als je kiest voor gespreide premiebetaling, dan betaal je daar in sommige gevallen een opslag voor. Ook dit kun je navragen bij jouw verzekeraar.

AFM en de Kamer van Koophandel

Overstappen.nl is gevestigd aan de Overtoom 62, 1054 HL Amsterdam en staat geregistreerd bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten) onder het WFT (Wet op het financieel toezicht) vergunningsnummer: 12012535. Overstappen.nl staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel Amsterdam onder nummer 34331885 (Overstappen.nl B.V.).

Klacht over een aanbieder

Indien je een klacht hebt over een aanbieder kun je het beste terecht bij de directie van de desbetreffende aanbieder. Heb je een klacht over een contract dat je rechtstreeks bij een aanbieder hebt afgesloten? En je dus niet via Overstappen.nl hebt aangevraagd? Dan kunnen wij je helaas niet helpen. Je zult dan rechtstreeks via de aanbieder een klacht moeten indienen. Als de klacht door de aanbieder niet naar tevredenheid wordt opgelost dan kun je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) of in geval van een klacht over een zorgverzekaar bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Het Kifid en SKGZ zijn geschillencommissies, waar ook Overstappen.nl bij aangesloten is. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om een gerechtelijke procedure te starten waarin de rechter uiteindelijk een uitspraak zal doen.

Klacht over onze dienstverlening

Als je niet tevreden bent over de dienstverlening van Overstappen.nl dan kun je bij ons een klacht indienen. Op deze manier proberen wij onze dienstverlening continu te verbeteren. Overstappen.nl zal binnen 2 dagen contact met je opnemen om je te informeren over hoe lang het ongeveer zal duren om je klacht af te handelen. We reageren sowieso binnen 14 dagen inhoudelijk op je klacht Je kunt een e-mail sturen naar: klachten@overstappen.nl of je ons bellen op 020 – 760 42 42 (lokaal tarief).

De behandelaar laat je per e-mail weten in hoeverre je klacht gegrond is verklaard en hoe wij aan je bezwaren gehoor zullen geven. Indien je klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost dan kun je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Tevens kun je jouw klacht voorleggen via het Europees ODR Platform.

Klachteninstituut

In het geval je de reactie van Overstappen.nl niet afdoende vindt, kun je jouw klacht indienen bij het Kifid: een onafhankelijk financieel klachteninstituut. Het Kifid is bedoeld om consumenten één loket te bieden voor bemiddeling in (dreigende) conflicten met financiële dienstverleners. Je kunt alleen terecht bij het Kifid als je niet tevreden bent met de manier waarop een financiële dienstverlener je klacht heeft afgehandeld. Dit kan schriftelijk naar:

Kifid
Postbus 93257
2509 AG, Den Haag

Overige contactgegevens Kifid:
Website: https://www.kifid.nl/klacht-indienen/
E-mail: consumenten@kifid.nl
Tel. 070 – 333 8 999

Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht, dan kun je deze ook voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel of de website van het Europees ODR Platform.
 

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.