Elektrische fiets opvoeren: wat zijn de gevolgen?
Ben je vaak te laat of vlieg je gewoon graag over de fietspaden? Dan is het opvoeren van een elektrische fiets misschien wel eens in je opgekomen. Een opgevoerde elektrische fiets gaat snel, maar komt helaas ook met een paar nadelen.
Regelgeving voor het opvoeren van je elektrische fiets
Volgens de Nederlandse wetgeving mag een elektrische fiets niet harder dan 25 kilometer per uur rijden en moet de trapondersteuning stoppen bij deze snelheid. Wanneer je je elektrische fiets opvoert om harder te kunnen rijden, voldoet deze niet meer aan de wettelijke definitie van een elektrische fiets. De fiets wordt vanaf dat moment ‘officieel’ een speed pedelec genoemd.
Speed pedelecs komen, net als bijvoorbeeld scooters en motoren, met een aantal regels. Zo geldt er een verzekeringsplicht, moet er een kenteken geregistreerd worden en moet je als bestuurder verplicht een helm dragen.
Sinds maart 2024 is het verboden om opvoersetjes op elektrische fietsen te installeren en te gebruiken. Dit verbod is onderdeel van een breder plan om de risico’s door opgevoerde fietsen te beperken.
Je elektrische fiets toch opvoeren: extra veiligheidsmaatregelen
Wil je je elektrische fiets toch graag opvoeren? Hou dan rekening met het volgende:
- RDW-goedkeuring: voordat een opgevoerde e-bike aan het verkeer mag deelnemen, moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) deze goedkeuren. Dit gebeurt bij het RDW Testcentrum in Lelystad. Na goedkeuring wordt de fiets feitelijk een speed pedelec. Deze classificatie brengt extra regels met zich mee, zoals het hebben van een kentekenplaatje, een WA-verzekering, een speciale fietshelm, remlichten en een zijspiegel.
- Gebruik van fietspaden: een opgevoerde fiets (speed pedelec) mag niet meer op gewone fietspaden rijden.
- Controle onderdelen: lang niet alle elektrische fietsen zijn ontworpen voor hogere snelheden. Ga daarom bij een fiets-expert langs en laat je adviseren. Vervang zo nodig onderdelen en verstevig je fiets zodat deze bestand is tegen de hogere snelheden.
Elektrische fiets opvoeren: gevolgen voor je verzekering
Fietsverzekeraars dekken doorgaans geen schade aan illegaal opgevoerde fietsen. Loop je dan ook schade op, dan zul je deze zelf moeten betalen. En deze kan flink oplopen, vooral wanneer het om schade aan een ander of andermans eigendommen gaat.
Heb je wel toestemming gekregen van de RDW en heb je dus van je elektrische fiets een speed pedelec gemaakt? Vergeet dan niet om de juiste verzekering af te sluiten.
Boete na het opvoeren van je elektrische fiets
Besluit je je elektrische fiets op te voeren en laat je deze niet door de RDW goedkeuren? Dan mag je officieel niet de weg op. Doe je dit toch, dan riskeer je een boete. In 2024 bedraagt de boete voor het illegaal opvoeren van een elektrische fiets €310,-.
Garantie na opvoeren
Omdat het opvoeren van een elektrische fiets extra risico’s met zich meebrengt, kan dit gevolgen hebben voor de garantie op de fiets. Fabrikanten geven de garantie namelijk met de verwachting dat de fiets wordt gebruikt op de manier zoals deze bedoeld is. Is dit niet het geval, dan vervalt de garantie.
Wil je je fiets opvoeren? Hou er dan rekening mee dat de kosten van reparaties tijdens de garantieperiode voor je eigen rekening kunnen zijn.
Fietsverzekering vergelijken
Besluit je je elektrische fiets toch niet op te voeren en ben je op zoek naar een goede verzekering voor je elektrische fiets? Ook dan kun je bij ons terecht. Vul onze vergelijker in en wij zetten de voordeligste opties voor je op een rij. Zo bespaar je uitzoekwerk en weet je zeker dat je niet te veel betaalt!
Vergelijk en bespaar direct
- Vergelijk op prijs en kwaliteit
- 100% onafhankelijk
- 14 dagen bedenktijd
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Populaire fatbikes nauwelijks nog te verzekeren
Van de traditionele verzekeraars bieden alleen Interpolis en Centraal Beheer nog verzekeringen aan voor fatbikes. Ook het aantal ongelukken met fatbikes is de afgelopen tijd hard gestegen.
Gemeente bepalend voor premie fietsverzekering: verschil loopt op tot 234 euro
Het verschil in premie tussen een fietsverzekering in de Randstad en in de provincie bedraagt soms €234 per jaar. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn e-bike eigenaren maandelijks ruim €6,50 meer kwijt aan premie dan in Middelburg.