90% energieleveranciers doen vorm van uitsluiting bij klanten met zonnepanelen
Uit eigen onderzoek blijkt dat energieleveranciers steeds vaker klanten met zonnepanelen benadelen, of zelfs helemaal uitsluiten voor energie aanbiedingen.
Amsterdam, 1 maart 2024 ー Consumenten met zonnepanelen op hun dak staan voor een groeiende uitdaging. Zij kregen te maken met een nieuw begrip: vaste terugleveringskosten. Nu blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl dat leveranciers ook andere vormen van benadeling in kosten toepassen. Soms worden klanten met zonnepanelen zelfs helemaal uitgesloten voor energie aanbiedingen.
Vandebron als eerste
Leverancier Vandebron ging als eerste leverancier zogenaamde “vaste terugleveringskosten” in rekening brengen. Inmiddels doen Budget Energie, OM, Vrijopnaam en Energie VanOns dat ook. Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat 90% van alle Nederlandse energieleveranciers een vorm van uitsluiting doen voor de klantgroep die zonnepanelen heeft.
Dilemma voor energieleveranciers
De oorzaak van dit dilemma ligt in de groeiende kosten die energieleveranciers ervaren wanneer klanten meer stroom opwekken dan ze daadwerkelijk verbruiken. Dit fenomeen wordt in feite gevoed door het succes van zonnepanelen, waarbij op zonnige dagen vaak meer stroom wordt geproduceerd dan nodig is. Als gevolg daarvan dalen de stroomprijzen, soms zelfs tot negatieve waarden en zitten energieleveranciers met extra kosten.
Daarnaast is het zo dat de zonnepanelen overdag juist het meeste opwekken, precies wanneer dit niet nodig is qua stroomverbruik. In de avond wordt het meeste stroom verbruikt. De opwekking van stroom door zonnepanelen is dan vanzelfsprekend het laagst. Dit is een grote mismatch in het dagelijkse vraag en aanbod, de zogenaamde onbalans op de markt. Dit brengt groeiende kosten met zich mee voor energieleveranciers.
Maatregelen
Deze problematiek heeft geleid tot verschillende maatregelen en veranderingen. Niet alleen zijn energiecontracten voor bezitters van zonnepanelen bij veel leveranciers niet beschikbaar, maar ook zijn de terugleververgoedingen bij sommige energiebedrijven drastisch verminderd. Volgens de gegevens van Overstappen.nl is de terugleververgoeding in een jaar tijd gemiddeld met ruim 60% gedaald tot € 0,067 per kWh in februari 2024. Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt nu dat er bijna geen enkele leverancier alle type klanten op dezelfde manier toelaat.
Salderingsregeling
Andere manieren van extra kosten rekenen
Wat nu echter naar voren komt is dat er allerlei andere manieren zijn om klanten een minder gunstig aanbod te doen. Dit kan door het aanbieden van geen korting, of het aanbieden van minder gunstige tarieven. Sommige leveranciers kiezen er voor om helemaal geen aanbod te doen aan klanten met zonnepanelen. “Je kunt dan beter een extra prijscomponent toevoegen dan hele groepen uitsluiten. Iedereen in Nederland heeft recht op een energiecontract. Het is logisch dat de extra kosten doorberekend worden, maar dit zal altijd op een transparante manier moeten. Dat is nu niet altijd het geval en dat betreuren wij”, aldus Schlagwein.
Ruimte
Het is overigens het vermelden waard dat de huidige wetgeving wel degelijk deze ruimte biedt, blijkt uit navraag door Overstappen.nl. Leveranciers hebben het recht om andere kortingen of tarieven te geven op basis van verbruik of situatie van de klant. Inmiddels hebben verschillende leveranciers al laten weten intern bezig te zijn met vergelijkbare maatregelen als de vaste terugleveringskosten. De verwachting van Overstappen.nl is dat over een jaar iedere leverancier deze rekent.
Uitkomsten
Hieronder vind je het overzicht van het onderzoek. Het betreft uitsluitingen via onze vergelijker van klanten met zonnepanelen. Leveranciers willen deze klantgroepen geen aanbieding doen, of rekenen hogere kosten, of geven geen korting, of rekenen hogere tarieven. Dit zijn allerlei vormen van uitsluiting die wij meenemen.