Bij een energiecontract is prijs belangrijker dan duurzaamheid | Overstappen.nl
11-07-2024

Bij een energiecontract is prijs belangrijker dan duurzaamheid

Nederlandse huishoudens vinden een lage prijs het belangrijkst bij de keuze voor een nieuw energiecontract.

2 minuten 11-07-2024
Tom Schlagwein
Energie-expert

Bij het kiezen van een energieleverancier letten Nederlandse huishoudens voornamelijk op de prijs. Uit recent onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders blijkt dat meer dan de helft van de consumenten (53%) de prijs als belangrijkste factor ziet bij het maken van hun keuze. Duurzaamheid speelt een veel kleinere rol, maar 19% vindt dat belangrijk bij het kiezen van een energieleverancier.

Standaard sorteren op prijs

“Overstappen.nl ziet deze trend al jaren en sorteert daarom nog steeds standaard op prijs,” zegt Tom Schlagwein, Energie-expert bij Overstappen.nl.

“Het is logisch dat Nederlanders prijsbewust zijn, vooral in deze economisch uitdagende tijden. Het verschil tussen het duurste en goedkoopste contract is veel groter dan vroeger.”
Tom Schlagwein
Tom Schlagwein
Energie-expert

Andere aspecten

Naast de prijs zijn aanbiedingen ook een belangrijke factor voor veel consumenten. Een kwart van de ondervraagden (25%) gaf aan te kiezen voor een leverancier vanwege een specifieke aanbieding. Het gemak van de overstap (25%) en het aanbod van de energieleverancier (22%) zijn ook veelgenoemde redenen. Service speelt voor een vijfde van de consumenten (20%) een rol in hun keuzeproces.

Jongere generatie vindt duurzaamheid belangrijker

Duurzaamheid lijkt vooral belangrijk te zijn voor jongere generaties. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar vinden duurzaamheid vaker belangrijk (23%) dan oudere leeftijdsgroepen. Voor de leeftijdsgroep van 35 tot 49 jaar ligt dit percentage op 19%, en bij 50-plussers is dit 18%.
Naast het onderzoek van Multiscope bevestigt ook een studie van PwC deze trend. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten, vergeleken met andere landen, minder bezorgd zijn over klimaatverandering en dus minder waarde hechten aan duurzame producten. Slechts 11% van de Nederlanders maakt zich dagelijks zorgen over klimaatverandering, vergeleken met 28% wereldwijd. Volgens PwC komt dit doordat de gevolgen van klimaatverandering in Nederland minder zichtbaar zijn dan in andere delen van de wereld.

Bereid om meer te betalen voor duurzaamheid

Ondanks de prijssensitiviteit zijn Nederlanders wel bereid om iets meer te betalen voor duurzaamheid, maar dit blijft beperkt tot een maximum van 10% extra voor een product dat aanzienlijk duurzamer is. “Consumenten willen wel bijdragen aan een beter milieu, maar het moet wel betaalbaar blijven,” aldus PwC.

Samengevat blijkt uit meerdere onderzoeken dat prijs de dominante factor blijft bij de keuze voor een energieleverancier in Nederland, terwijl duurzaamheid vooral voor jongere generaties een belangrijker punt is. Overstappen.nl speelt hier al jaren op in door standaard te sorteren op prijs, wat de voorkeur van de meerderheid van de consumenten weerspiegelt.

Geschreven door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein onderdeel van de Kizi familie. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.
Terug naar boven
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.