30-08-2023

Dit zijn de vijf grootste irritaties in het verkeer

Bijna 70 procent van de Nederlanders ergert zich aan rijgedrag andere automobilisten. Maar wat zijn de grootste irritatiefactoren? Overstappen.nl zocht het voor je uit.

3 minuten 21-11-2024
Jerry Poel
Expert schadeverzekeringen

De zomervakantie zit er voor veel mensen weer op, wat betekent dat de wegen weer drukker worden. Naast meer files, nemen ook de irritaties in het verkeer toe. Overstappen.nl onderzocht de grootste irritaties in het verkeer en het komt misschien niet als verrassing, maar Nederlanders ergeren zich vooral aan het rijgedrag van andere bestuurders.

Nederlanders denken dat ze goed auto kunnen rijden

Nederlandse automobilisten schatten zichzelf hoog in, want 95 procent zegt goed te kunnen autorijden. Maar toch lijken de meningen hierover te verschillen. Zo blijkt uit ons onderzoek* dat bijna 70 procent zich ergert aan het rijgedrag van anderen. De problemen worden dus vooral bij andere bestuurders gezocht, maar welke irritaties zijn het grootst? Autoverzekering.nl zette de top 5 op een rij:

 

1. Bumperkleven

Meer dan de helft (56%) ziet bumperkleven als grootste ergernis in het verkeer. Naast dat het irritatie of woede opwekt, is het ook gevaarlijk. Als er bijvoorbeeld in deze situatie een noodstop gemaakt moet worden, is er vaak geen tijd en ruimte voor de achterliggende automobilist om op tijd te stoppen.

2. Geen richting aangeven

Zomaar van de linkerbaan naar de rechterbaan schuiven zónder richting aan te geven, staat op nummer twee. Maar liefst 46 procent van de Nederlanders geeft aan dit irritant te vinden als zij autorijden.

3. Langzaam rijden op de linkerbaan

Ruim een derde van de respondenten (33%) ergert zich aan andere automobilisten die langzaam rijden op de linkerrijstrook op de snelweg. Sommigen hebben dan de neiging om de desbetreffende auto via rechts in te halen, maar hoe verleidelijk het ook is, het is verboden.Als er geen scheiding is tussen rijstroken door blokmarkeringen, er geen file is en de bestuurders op de linkerrijstrook niet hebben aangegeven dat ze naar links willen afslaan, is het verboden om deze bestuurders rechts in te halen op de snelweg. Niet doen dus.

4. Afsnijden

Afgesneden worden is voor bijna 30 procent (28%) een doorn in het oog. Naast dat het irritaties opwekt, kunnen er ook gevaarlijke situaties ontstaan. Of de bestuurder het nu opzettelijk of per ongeluk doet: blijf altijd alert om dergelijke acties op te vangen.

5. Onoplettende bestuurders

De top vijf grootste ergernissen in het verkeer wordt afgesloten door onoplettende bestuurders. Een kwart (25%) van de Nederlanders geeft aan dit irritant te vinden. Geconcentreerd rijden zonder afleiding is erg belangrijk, maar toch komt het regelmatig voor dat automobilisten zich laten afleiden tijdens het rijden en hierdoor niet goed opletten. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

’Het vervelende rijgedrag van bestuurders en de daaropvolgende irritaties in het verkeer komen de verkeersveiligheid niet ten goede. Helaas gebeuren er jaarlijks nog steeds vele ongelukken door niet behoorlijk rijgedrag of reactie van bestuurders op dit rijgedrag. Daarom is het verstandig om je te verzekeren tegen schade door derden, helemaal als je dagelijks op de weg zit voor bijvoorbeeld je werk. Kijk daarom goed naar de dekking die het beste past bij jouw persoonlijke situatie.”
Jerry Poel
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

Autoverzekering vergelijken

Op zoek naar de beste dekking voor jouw autoverzekering? Op Overstappen.nl kun je gemakkelijk het grootste aanbod aan autoverzekeraars vergelijken. Wij geven je gratis advies over welke dekking het beste bij jouw auto past. Probeer het nu en bespaar gemiddeld € 265,- per jaar!

Geschreven door
Jerry Poel Expert autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2017 is Jerry Poel expert bij Overstappen.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.