Een derde van de Nederlanders stelt aankopen uit tot aan Black Friday
Jongeren (18-34 jaar) zijn de grootste groep die hun aankopen uitstelt, vooral voor elektronica en mode.
Amsterdam, 20 november 2024 – Black Friday staat weer voor de deur. Tijdens deze actieperiode zijn er niet alleen aantrekkelijke kortingen op kleding, cosmetica en elektronica, maar ook internetproviders bieden speciale deals aan. Onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl laat zien dat een derde van de Nederlanders deze kortingsperiode benut, waarbij vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar graag wachten op deze Black Friday aanbiedingen.
Vooral jongeren stellen aankopen uit
Het onderzoek toont aan dat de leeftijd van invloed is op het uitstelgedrag van consumenten. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt het minder gebruikelijk om te wachten op Black Friday. Vooral jongeren zijn geneigd te wachten op de kortingen: maar liefst 58% van de 18- tot 34-jarigen stelt aankopen uit voor Black Friday. Dit tegenover de 55-plussers, waarvan slechts 12% gebruikmaakt van de kortingen. Voor de leeftijdscategorie tussen de 35 en 54 jaar is dit 32%.
Elektronica en mode populaire productcategorieën
Elektronica en mode domineren de Black Friday-aankopen en zijn samen goed voor bijna de helft van alle bestedingen. Ook huishoudelijke apparaten blijken populair tijdens deze kortingsperiode, met een aandeel van 20% in de totale aankopen. De categorie waar Nederlanders het minst op wachten voor Black Friday is meubels. Deze categorie vertegenwoordigt slechts 5% van alle aankopen.
Black Friday als overstapmoment voor internet
Naast de korting op fysieke producten wordt Black Friday steeds vaker gezien als hét moment om over te stappen naar goedkopere internet- en televisie abonnementen.