Explosieve stijging tenaamstellingen bestelauto’s van gemiddeld 160 procent door verandering BPM
Tenaamstellingen van bestelauto’s zijn explosief gestegen door veranderingen in de BPM. Dit blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl.
Uit het aantal geregistreerde tenaamstellingen bij het RDW blijkt dat er een aanzienlijke toename is bij zowel benzine, diesel als elektrische bestelauto’s. Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Overstappen.nl. De toename bij benzine bestelauto’s is meer dan 200 procent, ten opzichte van het einde van 2023. Waar er van eind 2022 tot eind 2023 gemiddeld genomen, over de benzine, diesel en elektrische bestelauto’s, een toename van het aantal tenaamstellingen was van 37%, is dat van eind 2023 tot en met november 2024 een gemiddelde toename van 160%.
Al snel 10.000 euro aan BPM per jaar
Volgens Sophie Schoneman, expert zakelijke verzekeringen bij Overstappen.nl, zorgt de verandering bij het BPM ervoor dat er nu veel bestelauto’s worden aangeschaft. “Voor elke gram CO2-uitstoot per kilometer ga je € 66,91 betalen. Voor een bestelauto met een gemiddelde CO2-uitstoot, ga je al snel meer dan 10.000 euro aan BPM betalen.” Belangrijk om te weten is dat bedrijfsbussen een gemiddelde CO2-uitstoot van 184 gram CO2/km hebben.
Toename elektrische bestelauto’s niet boven benzine bestelauto’s
Ondanks de invoering van de zero-emissie zones per 1-1-2025, stijgt de toename in elektrische bestelauto’s nog niet boven de stijging van de benzine bestelauto’s. Dit valt te verklaren doordat de verandering van de BPM geen betrekking heeft op elektrische bestelauto’s. Het aantal tenaamstellingen van elektrische bestelauto’s is in november 2024 een kleine 3 procent van het aantal tenaamstellingen van benzine bestelauto’s.
Schoneman licht toe: “Uit gesprekken met bedrijven die recent nog meerdere bestelauto’s hebben gekocht blijkt dat ze nog weinig voordelen zien van een elektrische bestelauto gezien; de oplaadmogelijkheden nog beperkt zijn, de aanleg van oplaadmogelijkheden duur is, een elektrische bestelauto aanzienlijk hogere aanschafkosten heeft ten opzichte van benzine en diesel en er nog weinig fiscale voordelen zijn. Het is zonde dat er daardoor nu nog veel benzine bestelauto’s worden gekocht om de verandering BPM voor te zijn, in plaats van dat er rekening gehouden wordt met de zero-emissie zones en transitie van meer mogelijkheden voor elektrische bestelauto’s.”