Greenchoice tweede winnaar Energie Awards 2025
Greenchoice komt als tweede energieleverancier uit het onderzoek en wint de Zilveren Energie Awards van 2025.


Greenchoice is verkozen als een van de beste energieleveranciers van 2025 en gaat er vandoor met de zilveren award. Met de Energie Awards schept vergelijker Overstappen.nl duidelijkheid voor de consument, worden energieleveranciers beloond voor het harde werk én gestimuleerd het nog beter te doen. Met een gemiddelde van 8,5 gaat de energieleverancier Greenchoice ervandoor met een Zilveren Energie Award.
Hoe komen de Energie Awards tot stand?
Vergelijker Overstappen.nl bepaalt de winnaars aan de hand van vier verschillende criteria, zoals het aantal klanten dat in onze energievergelijker voor een leverancier kiest, klantreviews van platforms waar de leverancier het meest actief is, zoals Trustpilot en Google, en het cijfer uit de energievergelijker. Ook de beoordelingen van de app van de leverancier en het overstapproces telen mee. Alle vier de componenten tellen even zwaar mee om tot een gemiddelde te komen. Het gemiddelde van de scores op deze vier onderdelen bepaalt welke energieleverancier zich de beste van Nederland mag noemen.

Interview met Greenchoice
Tijdens het overhandigen van de Overstappen.nl Energie Award heeft Tom een aantal vragen gesteld aan Frido de Kool, Channelmanager bij Greenchoice.
Wat maakt Greenchoice als leverancier anders dan andere leveranciers?
Greenchoice is een missiegedreven organisatie. Dat betekent dat we niet alleen stroom en gas leveren, maar ook actief helpen om bij te dragen aan de energietransitie. Onze klantenservice helpt klanten met wat hun volgende stap kan zijn, en adviseren hierop. Door de samenwerking met partners zijn wij ook in staat om die volgende stap direct aan te bieden. Dat kan een warmtepomp zijn, maar ook bijvoorbeeld een thuisbatterij, isolatie, zonnepanelen of een laadpaal.
Jullie hebben met name gewonnen door de hoge beoordelingen van jullie app en de hoge klantbeoordelingen op verschillende platforms. Wat maakt deze beoordeling zo hoog, denk je? Komen er nog ontwikkelingen aan in jullie app?
De hoge waardering voor onze Greenchoice-app komt vooral door de gebruiksvriendelijkheid en doordat klanten direct inzicht krijgen in hun actuele energieverbruik. Hierdoor kunnen ze slimmer met energie omgaan en zien waar ze eventueel kunnen besparen. Daarnaast betrekken we regelmatig onze klanten bij de verdere ontwikkeling van onze producten, waaronder ook de app, via klantpanels. Zo zorgen we ervoor dat onze app blijft aansluiten bij de wensen en behoeften van gebruikers.
Wat zijn de punten die jullie als leverancier in 2025 graag nóg beter willen doen?
We zijn altijd bezig met verbeterpunten, vooral met de focus om onze klanten te kunnen helpen in de energietransitie. We bieden nu al persoonlijk advies telefonisch en in de app, dit zal nog verder ontwikkeld worden. Daarnaast zetten we sterk in op het ontwikkelen van slimme producten en diensten, zodat klanten slimmer en efficiënter kunnen omgaan met de stroom die ze zelf opwekken.
Hoe kijken jullie naar de ontwikkeling van de energiemarkt en waar denken jullie dat de behoefte van de consument ligt? Hoe denken jullie hiermee om te gaan? Wat zijn de plannen om beter aan te sluiten bij deze behoefte?
De energiemarkt is volop in beweging en dat merken we op allerlei vlakken. Er zijn positieve ontwikkelingen rondom het oplossen van netcongestie, het gebruik van duurzame energiebronnen en de inzet van batterijen voor energieopslag. Tegelijkertijd merken we dat consumenten behoefte hebben aan duidelijkheid over alle opties en de gevolgen hiervan. Als energieleverancier hebben wij hierin niet alleen de rol om innovatieve oplossingen te bieden, maar ook om klanten beter te informeren en bewuster te maken van hun energiegebruik. Bij Greenchoice nemen we onze klanten daarom graag mee in deze ontwikkelingen, want de energietransitie kunnen we alleen samen realiseren.
Hebben jullie nog leuke nieuwe innovaties voor 2025 op de planning staan?
We zijn achter de schermen volop bezig met verschillende nieuwe producten en technieken waarmee klanten slimmer met stroom om kunnen omgaan. Wat precies, houden we nog even als verrassing.
Waar ben jij het meest trots op als prestatie van de energieleverancier waar je voor werkt?
Dat we een organisatie zijn die de klant voorop stelt en die echt een verschil willen maken in Nederland.
