Internet met tv wint aan populariteit, alles-in-één abonnementen verdwijnen | Overstappen.nl
09-09-2024

Internet met tv wint aan populariteit, alles-in-één abonnementen verdwijnen

In de eerste helft van 2024 koos 43,4% van de huishoudens voor een internet abonnement met tv, een grote stijging ten opzichte van 26,3% in 2021. Internet only blijft de grootste categorie met 52,5%, terwijl het aandeel alles-in-één abonnementen daalt naar 3,3%.

2 minuten 10-09-2024
Jean-Paul Wursten
Telecomexpert

Amsterdam, 10 september 2024 – Steeds meer huishoudens kiezen voor een abonnement met internet en tv. In de eerste helft van 2024 koos 43,4% van de huishoudens voor een internet met tv-abonnement. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 26,3% in 2021. Ondanks deze stijging blijft internet only de grootste categorie met 52,5% van de huishoudens die voor deze optie kiezen. Tegelijkertijd is het aandeel van de alles-in-één abonnementen gedaald naar slechts 3,3%. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl.

Stijging in het aantal afgesloten internet met tv-abonnementen

Overstappen.nl ziet op basis van eigen data een toename in het aantal afgesloten internet met tv-abonnementen. In 2021 koos 26,3% van de huishoudens voor dit type abonnement. Het aandeel steeg in 2022 naar 36,5%, gevolgd door een verdere stijging naar 42,2% in 2023. In de eerste helft van 2024 zette deze stijgende trend zich voort, met 43,4% van de huishoudens dat koos voor een internet met tv-abonnement.

Jean-Paul Würsten, Expert Telecom bij Overstappen.nl: “Een belangrijke oorzaak voor de stijging van internet met tv-abonnementen is de hogere kortingen en aantrekkelijke welkomstcadeaus die providers aanbieden bij deze combinaties, die vaak hoger zijn dan bij internet only abonnement.”

Internet-only nog steeds in trek

“Hoewel steeds meer huishoudens kiezen voor internet met tv, blijft internet only nog altijd het populairste abonnement. Dit komt doordat je in principe geen traditioneel tv-abonnement meer nodig hebt om tv-programma’s en series te kijken,” zegt Jean-Paul Würsten. “Daarnaast zien we dat het aanbod van streamingdiensten groter is dan ooit. Veel huishoudens hebben inmiddels meer dan één streamingdienst of ze delen hun abonnement met vrienden.”
Jean-Paul Würsten
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert

Vaste telefonie verdwijnt uit het zicht

Alles-in-één abonnementen, die internet, tv en vaste telefonie combineren, raken steeds meer uit beeld. In de eerste helft van 2024 koos slechts 3,3% van de huishoudens voor dit type abonnement, terwijl dit percentage in 2021 nog 12% was. Jean-Paul Würsten legt uit: “Het gebruik van vaste telefonie is al jaren aan het afnemen. Volgens de Telecommonitor van de ACM zijn het aantal vaste belminuten gedaald van 2,24 miljard in 2021 naar 1,16 miljard in het eerste kwartaal van 2024. De belangrijkste oorzaak is dat Nederlanders steeds vaker hun mobiele telefoons gebruiken om te bellen.”

Geschreven door
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2023 is Jean-Paul Würsten werkzaam als onze telecom- en verzekeringsexpert. Hij voorziet overstappers van de belangrijkste informatie over de telecom-, dierenverzekering- en uitvaartverzekeringsmarkt. Met zijn ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de telecom- en verzekeringsmarkt in elkaar zit. Jean-Paul wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder op BNR.
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.