Ruim 265.000 bestelauto’s geweerd in zero-emissie zones sinds januari 2025
Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat meer dan een kwart miljoen bestelauto’s sinds begin dit jaar de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden niet meer in mogen.


Meer dan een kwart miljoen bestelauto’s mogen sinds begin dit jaar de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden niet meer in. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite Overstappen.nl. Een analyse van de huidige kentekenregistraties bij de RDW laat zien dat een aanzienlijk percentage van de Nederlandse bestelauto’s niet voldoet aan de nieuwe, strengere eisen voor milieuzones. Hierdoor zal een groot deel van de bestelauto’s de komende jaren de toegang tot de groeiende zero-emissie zones in de grote steden worden ontzegd.
Toekomstige uitsluiting van honderdduizenden bestelauto’s verwacht
De komende jaren zal het aantal bestelauto’s dat niet meer welkom is in de zero-emissie zones aanzienlijk toenemen. “De cijfers zijn schokkend,” aldus Sophie Schoneman, expert zakelijke verzekeringen bij Overstappen.nl. “Ons onderzoek laat zien dat ruim 265 duizend bestelauto’s vanaf begin 2025 al niet meer welkom zijn in de zero-emissie zones. Vanaf 2027 loopt dit op tot ruim 492 duizend bestelauto’s. En vanaf 2028 zullen maar liefst 985 duizend van de huidige geregistreerde bestelauto’s toegang tot deze zones worden geweigerd.”
Wat zijn zero-emissiezones?
Gemeenten stellen zero-emissiezones in om de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Het zijn afgebakende gebieden in stadscentra waar alleen nog uitstootvrije voertuigen mogen rijden.
Steeds meer steden voeren zero-emissiezones in
Op dit moment zijn er al zones in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, ‘s Hertogenbosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. De komende jaren zullen naar verwachting nog meer gemeenten volgen.
Aanschaf elektrische auto’s blijft achter
Ondanks de groeiende aandacht voor zero-emissie zones, blijft de aanschaf van elektrische bestelauto’s ver achter bij die van benzine varianten, zo blijkt uit eerder onderzoek van Overstappen.nl. In de afgelopen maanden is er weliswaar een aanzienlijke toename geweest in het aantal aankopen van bestelauto’s, maar ondernemers kiezen nog vaak voor benzinevoertuigen. De keuze van ondernemers wordt voornamelijk beïnvloed door het prijsverschil tussen elektrische en benzine bestelauto’s, evenals door het verdwijnen van fiscale voordelen voor elektrische voertuigen.
Zero-emissiezones hebben grote impact op ondernemers
De komst van de zero-emissiezones heeft grote gevolgen voor ondernemers. Bedrijven zullen moeten investeren in nieuwe, elektrische bestelauto’s om hun werkzaamheden in de stad te kunnen blijven uitvoeren. Dit kan leiden tot aanzienlijke kosten, zoals de aanschaf van elektrische bestelauto’s, en/of logistieke uitdagingen, om bijvoorbeeld de emissiezones met de benzine bestelauto’s te ontwijken.

