24-04-2024

Strengere regels voor telemarketing en deurverkoop op komst

Bekijk wat er gaat veranderen aan de regels voor telefonische verkoop en deurverkoop.

3 minuten 24-10-2024
Tom Schlagwein
Energie-expert

Goed nieuws voor consumenten die de verkooptelefoontjes en deurverkopers van energiebedrijven zat zijn. Demissionair minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat heeft aangekondigd dat er strengere regels komen om jou als consument beter te beschermen tegen opdringerige verkooppraktijken.

Expliciete toestemming nodig voor telemarketing

Binnenkort mogen telemarketeers alleen nog mensen bellen die daar vooraf nadrukkelijk toestemming voor hebben gegeven. Op het moment mogen bedrijven jou bellen als je in de afgelopen 3 jaar klant was van het bedrijf. Wil je niet gebeld worden? Dan laat je dat weten in het bel-me-niet-register. In de nieuwe situatie geef je als consument actief aan dat bedrijven jou mogen benaderen. Dat doe je met een ‘opt-in’. Door de ‘opt-in’ krijg je alleen nog telefoontjes van bedrijven waar je echt iets van wil horen.

Meer bedenktijd bij verkoop aan de deur

Ook voor deurverkoop komen er aanvullende regels. Straks krijg je standaard 3 dagen bedenktijd als je aan de deur een aanbod krijgt, bijvoorbeeld voor een nieuw energiecontract. Zo kun je het aanbod rustig vergelijken met andere deals. En beslis je na 3 dagen om erop in te gaan, dan heb je alsnog de wettelijke 14 dagen om zonder opgaaf van redenen van de overeenkomst af te zien.

Bescherming tegen misleiding en agressie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt veel klachten over telefonische energieverkoop. Mensen worden misleid en soms zelfs geïntimideerd om maar een contract af te sluiten. Verkopers doen alsof ze van de ACM zijn of beweren dat je huidige leverancier failliet gaat. Allemaal trucs om je over te halen een contract of dienst af te sluiten. De ACM pleit daarom al langer voor een verbod op telemarketing voor energiecontracten. Ook de Consumentenbond pleit voor een volledig verbod op telefonische energieverkoop. “Het is veel te ingewikkeld om het via de telefoon goed te regelen”, stelt een woordvoerder.

Wees op je hoede, vergelijk altijd zelf

Een energiecontract is een dienst die vrijwel iedereen nodig heeft met langlopende verplichtingen. Aan de telefoon of de deur krijg je zelden het beste aanbod. Van de 60 energieleveranciers zijn er meerdere die deze werkwijze toepassen. Maar als je zelf rustig vergelijkt, vind je de deal die echt het beste bij jou past. Gebruik daarom een onafhankelijke energievergelijker.

Energieleveranciers waarschuwen: een contract is serieuze business

Nu de energieprijzen flink gedaald zijn, willen veel klanten van hun dure contract af. Maar vroegtijdig opzeggen kan je duur komen te staan, waarschuwen energiebedrijven. “De tijd dat je makkelijk tussentijds kon overstappen is voorbij”, zegt Willem Winkels van Clean Energy. “Klanten die nu hun vaste contract opzeggen, betalen soms torenhoge boetes.”

Dat komt door nieuwe regels rondom de opzegvergoedingen. Sinds vorige zomer mogen energiebedrijven een ‘redelijke’ boete vragen als je je contract voortijdig beëindigt. Die boete is gebaseerd op het inkoopverlies van de leverancier. Voor consumenten kan dat oplopen tot duizenden euro’s, voor bedrijven nog meer. Zo kreeg een Haags restaurant onlangs een boete van 41.000 euro na vroegtijdige opzegging. Aan de nieuwe regels en opzegvergoedingen zit ook een voordeel: het is voor energieleveranciers weer mogelijk om vaste contracten aan te bieden.

Je rechten bij telefonische verkoop

Zolang telemarketing nog is toegestaan, is het goed om je rechten te kennen:

  • Bedrijven mogen je alleen bellen als je toestemming hebt gegeven of kort geleden klant was
  • Zeg “ik wil niet meer gebeld worden” en maak gebruik van je “recht van verzet”
  • Verkopers moeten direct zeggen wie ze zijn en met welk doel ze bellen
  • Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd, ook als je ja zegt
  • Voor energie en telecom geldt: het contract moet eerst schriftelijk ondertekend zijn

Uitleg video ACM over rechten telemarketing

Zo bescherm je jezelf tegen ongewenste telefoontjes

Wil je al die verkooptelefoontjes liever helemaal niet? Let dan op waar je je telefoonnummer achterlaat. Bedrijven verzamelen nummers via online prijsvragen en enquêtes. Of ze kopen lijsten met nummers van andere bedrijven. Geef nooit zomaar je nummer. En word je tóch gebeld, wees dan duidelijk. Zeg “nee” en beëindig het gesprek. Veel klanten voelen zich geroepen om “beleefd” te blijven aan de telefoon. Ons advies is dat je ook op een beleefde manier kan ophangen, maar dat ophangen wel noodzakelijk is als je het telefoontje als ongewenst ervaart.

Strengere regels, maar geen verbod

Voorlopig blijft de telefonische verkoop van energiecontracten nog toegestaan. Maar de regels worden strenger om jou als consument beter te beschermen tegen misleiding en opdringerigheid. Heb je toch een goed aanbod nodig? Vergelijk dan zelf rustig alle opties in een energievergelijker. De keuze en vrijheid ligt dan altijd bij jou als consument en weet je zeker dat je altijd goed zit.

Geschreven door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.
Terug naar boven
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.