17-06-2024

Tarieven internet abonnementen in drie jaar tijd met 138 euro per jaar gestegen

3 minuten 07-08-2024
Jean-Paul Wursten
Telecomexpert

De drie grootste providers verhogen in 2024 hun prijzen met gemiddeld 4%

De drie grootste providers, Ziggo, KPN en Odido (tot 2023 T-Mobile), hebben hun jaarlijkse tariefverhogingen aangekondigd. Ziggo en KPN verhogen per 1 juli 2024 hun tarieven voor internetabonnementen met respectievelijk 2,5% en 3,8%. Odido kondigde eerder dit jaar al een verhoging van 5,7% aan. De verhogingen worden gebaseerd op de inflatiecijfers van het jaar ervoor. Door de hoge inflatiecijfers van de afgelopen jaren, zijn de prijzen voor internetabonnementen hard gestegen. Vorig jaar kregen consumenten zelfs te maken met verhogingen van meer dan 8%. In de afgelopen 3 jaar zijn consumenten tot wel 138 euro per jaar meer gaan betalen voor hun internet abonnement.

Hogere tarieven internetabonnementen aangewakkerd door hoge inflatie

In drie jaar tijd zijn tarieven voor internet, internet en tv en alles in 1, hard gestegen. Dit had te maken met de hoge inflatie waar Nederland mee te maken heeft sinds 2022. Providers mogen hun tarieven verhogen aan de hand van de inflatiecijfers van het CBS. Dit wordt inflatiecorrectie genoemd. Dit jaar is de inflatiecorrectie 3.8%. Vorig jaar was dat nog 10%. Bij Odido stegen de tarieven het hardst in de afgelopen drie jaar. Hun klanten betalen
gemiddeld 17% meer voor hun internetabonnement vergeleken met begin 2022. Zo zijn de prijzen per jaar voor het goedkoopste Internet en TV abonnement van de drie grootste providers tot wel 138 euro gestegen in 2024 ten opzichte van 2022.

Jaarlijkse verhoging grootste providers minder hoog dan in 2023

Jean-Paul Würsten, specialist telecom bij Overstappen.nl, geeft aan dat consumenten bijna niet kunnen ontkomen aan de jaarlijkse verhoging. ‘Ook dit jaar gaan de tarieven bij de meeste providers omhoog. Elk jaar gaan de consumenten die al vastzitten aan een contract, automatisch meer betalen. Zij kunnen niet kosteloos overstappen wanneer het stijgingspercentage onder het door het CBS vastgestelde inflatiecorrectie percentage ligt. Wel kunnen zij hun huidige pakket onder de loep nemen: hebben zij al die extra tv-zenders en die hoge internetsnelheid wel nodig of betalen zij onnodig te veel? ‘In sommige gevallen kun je je abonnement wel downgraden.’

Toch stijgen de tarieven bij de drie grootste providers minder hard dan een jaar geleden. In 2023 verhoogde KPN de tarieven met gemiddeld 6,4%. Met name Odido (destijds T-Mobile) en Ziggo maakten de abonnementen een stuk duurder. Zij kwamen vorig jaar met een tariefverhoging van meer dan 8% voor een internet en tv abonnement. Dit kwam doordat het inflatiepercentage van 2022 een recordhoogte van 11,6% had.

Wanneer de prijzen worden verhoogt met een hoger percentage dan de vastgestelde inflatiecorrectie geeft dit een aantal consumenten de mogelijkheid het contract te ontbinden en kosteloos over te stappen. Zij kunnen op zoek naar een andere goedkopere provider waar zij waarschijnlijk ook een fikse welkomstkorting ontvangen. Zo zijn zij uiteindelijk alsnog goedkoper uit.
Jean-Paul Wursten
Telecomexpert

Verhoging boven inflatiecorrectie maakt overstappen mogelijk

Soms verhogen providers hun pakketten voor internet met meer dan de inflatiecorrectie die in 2024 3,8% bedraagt. Würsten: ‘Dit creëert voor een aantal consumenten de mogelijkheid het contract te ontbinden en kosteloos over te stappen. Zij kunnen op zoek naar een andere goedkopere provider waar zij waarschijnlijk ook een fikse welkomstkorting ontvangen. ‘Zo zijn zij uiteindelijk alsnog goedkoper uit.’ Klanten van Odido kunnen niet kosteloos overstappen omdat de prijsverhogingen al op 1 januari zijn doorgevoerd.

Geschreven door
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2023 is Jean-Paul Würsten werkzaam als onze telecom- en verzekeringsexpert. Hij voorziet overstappers van de belangrijkste informatie over de telecom-, dierenverzekering- en uitvaartverzekeringsmarkt. Met zijn ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de telecom- en verzekeringsmarkt in elkaar zit. Jean-Paul wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder op BNR.
Terug naar boven
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.