Vattenfall beste energieleverancier van 2025
Vattenfall komt als beste energieleverancier uit het onderzoek en wint de Overstappen.nl Energie Awards van 2025.


Vattenfall is verkozen tot beste energieleverancier van 2025. Met de Energie Awards schept vergelijker Overstappen.nl duidelijkheid voor de consument, worden energieleveranciers beloond voor het harde werk én gestimuleerd het nog beter te doen. Met een gemiddelde van 8,6 gaat de energieleverancier Vattenfall ervandoor met een Gouden Energie Award.
Hoe komen de Energie Awards tot stand?
Vergelijker Overstappen.nl bepaalt de winnaars aan de hand van vier verschillende criteria, zoals het aantal klanten dat in onze energievergelijker voor een leverancier kiest, klantreviews van platforms waar de leverancier het meest actief is, zoals Trustpilot en Google, en het cijfer uit de energievergelijker. Ook de beoordelingen van de app van de leverancier en het overstapproces telen mee. Alle vier de componenten tellen even zwaar mee om tot een gemiddelde te komen. Het gemiddelde van de scores op deze vier onderdelen bepaalt welke energieleverancier zich de beste van Nederland mag noemen.

Interview met Vattenfall
Tijdens het overhandigen van de Overstappen.nl Energie Award heeft Tom een aantal vragen gesteld aan Jolanda Bakker, Directeur Marketing & Sales bij Vattenfall.
Gefeliciteerd met het winnen van de eerste plek! Kun je me vertellen wat jullie als leverancier anders maakt dan andere leveranciers?
Wij bieden klanten een compleet overzicht van hun energieverbruik en –opwek, we hebben altijd een passend aanbod voor de klant en geven proactief advies over verbruik, besparen en verduurzamen van de woning, toegespitst op de individuele situatie van de klant.
Jullie hebben met name gewonnen door de hoge beoordelingen van jullie app en de hoge klantbeoordelingen op verschillende platforms. Wat maakt deze beoordeling zo hoog, denk je? Komen er nog ontwikkelingen aan in jullie app?
Wij ontwikkelen onze app gebaseerd op klantfeedback en gebruikerstesten. Zo weten we precies welke aanpassingen nodig zijn om de tevredenheid van onze gebruikers te vergroten. Daarnaast werken verschillende teams tegelijkertijd aan innovaties zodat we om de paar weken weer een nieuwe release kunnen lanceren. Het is ook fijn voor klanten dat onze online omgeving MijnVattenfall hetzelfde werkt als onze app. Eén van de ontwikkelingen waar we nu mee bezig zijn is het verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking.
Wat zijn de punten die jullie als leverancier in 2025 graag nóg beter willen doen?
We zijn altijd bezig om onze dienstverlening te verbeteren. In ons persoonlijk bespaarplan bieden we relevante adviezen. Dat betekent dat we rekening houden met de persoonlijke situatie van de klant: wat voor type huis heeft de klant en welke verduurzamingsmaatregelen heeft de klant al genomen. Daarnaast hebben we recent Vooruit gelanceerd, het nieuwe loyaliteitsprogramma. Klanten kunnen punten ontvangen en inwisselen voor bijvoorbeeld gratis energiebesparende producten, kortingen op zonnepanelen, warmtepompen of de energierekening.
Hoe kijken jullie naar de ontwikkeling van de energiemarkt en waar denken jullie dat de behoefte van de consument ligt? Hoe denken jullie hiermee om te gaan? Wat zijn de plannen om beter aan te sluiten bij deze behoefte?
Wij willen richting geven en onzekerheid wegnemen. Het is voor consumenten best lastig om goede keuzes te maken, juist met alle ontwikkelingen zoals schommelende gasprijzen, nieuw type energiecontracten en wijzigingen in overheidsbeleid. We vinden het daarom belangrijk dat wij onze expertise zo veel mogelijk delen met onze klanten, zodat ze de juiste informatie hebben en een goede keuze kunnen maken op basis van hun persoonlijke situatie.
Hebben jullie nog leuke nieuwe innovaties voor 2025 op de planning staan?
Er staan een aantal heel interessante innovaties op de planning maar daar gaan we natuurlijk nog niets over vertellen.
