Verzekeraars zijn niet altijd telefonisch bereikbaar
Lees hier hoe de bereikbaarheid van verzekeraars is en wat de verschillen tussen de verzekeraars zijn.
Storm Henk is over het land heen getrokken en veel huiseigenaren en autobezitters blijven achter met schade aan hun eigendommen. Nu rijst de vraag: hoe meld je deze schade bij je verzekeraar en op welke manier zijn zij bereikbaar? Verzekeraars bieden uiteenlopende opties, variërend van traditionele telefonische diensten tot online communicatie kanalen.
Communicatiekanalen kunnen verschillen
Verzekeraars staan klaar om claims te verwerken en hulp te verlenen aan getroffen verzekerden, maar de bereikbaarheid kan sterk variëren. Veel verzekeringsmaatschappijen bieden de mogelijkheid om schade te melden via de telefoon en daarnaast kun je de meeste verzekeraars ook via online communicatiekanalen bereiken. Zo bieden ze klanten de optie om via chat, e-mail of een online contactformulier contact op te nemen.
Hoe is de bereikbaarheid van de verzekeraars?
De online kanalen worden het meest ingezet door de verzekeraars die de laagste premies aanbieden en deze zijn dan ook telefonisch niet bereikbaar. In het onderstaande overzicht is te zien welke verzekeraar er via welk kanaal bereikbaar is.
Verzekeraar | Telefoon | Chat | Contactformulier | |
---|---|---|---|---|
A.S.R | Ja | Ja | Ja | |
ABN AMRO | Ja | Ja | Ja | |
Aegon | Ja | Ja | ||
Allianz Direct | Ja | |||
ANWB | Ja | Ja | ||
Aon | Ja | Ja | Ja | |
ASN | Ja | Ja | ||
Avéro Achmea | Ja | |||
Beshured | Ja | |||
Centraal Beheer | Ja | Ja | ||
De Goudse | Ja | Ja | ||
FBTO | Ja | Ja | ||
HEMA | Ja | Ja | ||
Ik kies zelf van a.s.r | Ja | |||
ING | Ja | Ja | ||
InShared | Ja | |||
Klaverblad | Ja | Ja | ||
Lemonade | Ja | |||
Nationale-Nederlanden | Ja | Ja | Ja | |
Ohra | Ja | Ja | ||
Promovendum | Ja | Ja | Ja | |
SNS | Ja | Ja | Ja | |
Unigarant | Ja | Ja | Ja |
Tips voor het melden van schade
Storm Henk heeft veel schade aangericht en om het indienen van claims makkelijker te maken zijn hieronder een aantal stappen te vinden die kunnen helpen dit proces te vergemakkelijken.
-
Wacht niet te lang
Verzekeraars hebben een meldingsplicht, wat betekent dat je binnen een bepaalde termijn na het ontstaan van de schade moet melden.
-
Verzamel genoeg informatie
Zorg ervoor dat je alle relevante informatie bij de hand hebt voordat je de melding doet. Dit kan onder andere polisgegevens, een beschrijving van het schadegeval, foto’s en eventuele getuigenverklaringen omvatten.
-
Neem contact op
Bel de klantenservice van je verzekeraar of ga naar hun online klantportaal om de schade te melden.
-
Volg de instructies
De verzekeraar zal je waarschijnlijk specifieke instructies geven over welke documenten ze nodig hebben en welke stappen je moet volgen. Zorg ervoor dat je deze nauwgezet opvolgt.
-
Dien alle benodigde documenten in
stuur alle gevraagde documenten, zoals het schadeformulier, foto’s, en andere bewijsstukken naar de verzekeraar. Dit kan per post, e-mail of via het online klantportaal gebeuren
-
Houd communicatie open
Blijf beschikbaar voor communicatie met de verzekeraar. Ze kunnen aanvullende informatie nodig hebben of vragen hebben over de schadeclaim.
-
Houd een kopie bij
Maak kopieën van alle documenten die je naar de verzekeraar stuurt en bewaar deze voor je eigen administratie. Dit kan handig zijn voor latere referentie.
-
Volg de voortgang
Vraag naar de geschatte tijdlijn voor de afhandeling van de claim en volg de voortgang op. Als er vertragingen optreden, informeer dan bij de verzekeraar over de redenen en wanneer je een update kunt verwachten.