Zorgverzekeraars houden zich onvoldoende aan zorgplicht
Heb jij zorg nodig die je niet krijgt? Lees hier wat je kunt doen om je zorgverzekeraar in beweging te krijgen.
Je betaalt je blauw aan de premie voor je zorgverzekering, maar als je zorg nodig hebt kom je vaak op een ellenlange wachtlijst. Je verhuist, en in je nieuwe woonplaats heeft geen enkele huisarts plek voor je. De tekorten in de zorg lopen op en zorgverzekeraars doen te weinig om die tekorten te verkleinen.
Zorgplicht
Hoe zit dat met die zorgplicht? Zorgverzekeraars hebben de plicht om voldoende bereikbare, tijdige en goede zorg te contracteren bij zorgaanbieders. Daar betaal je tenslotte premie voor. Daarom moeten zorgaanbieders monitoren of hun verzekerden niet te ver moeten reizen voor zorg en niet te lang moeten wachten op zorg. Dat doen zorgverzekeraars niet goed genoeg.
De NZA, de Nederlandse Zorgautoriteit, heeft daarom net twee grote zorgverzekeraars, CZ en Menzis, een formele maatregel opgelegd voor het niet nakomen van deze zorgplicht. Ook Zilveren Kruis en VGZ vullen hun zorgplicht onvoldoende in, maar zij krijgen geen maatregel opgelegd.
Afspraken zorgverzekeraars: Treeknormen
De meeste problemen ontstaan bij het wachten op zorg. Daarom hebben zorgverzekeraars afspraken gemaakt over de maximale wachttijd per zorgsoort. De maximale wachttijd voor onderzoek dat nodig is om tot een indicatie te komen is bijvoorbeeld 4 weken en bij de huisarts moet je in 80% van de gevallen binnen twee werkdagen terecht kunnen. Alle afspraken zijn vastgelegd in de Treeknormen. Je vindt ze hier.
Wachttijdbemiddeling
Je mag van je zorgverzekeraar verwachten dat de Treeknormen worden nageleefd. Dus als de wachttijden in jouw regio overschreden worden, moet jouw zorgverzekeraar zich inspannen om die wachttijden te verkorten. Dat kan bijvoorbeeld door een goed overzicht bij te houden van zorgaanbieders waar de wachttijd korter is en door meer zorg te contracteren. Dat kan soms zelfs in het buitenland zijn. De dienstverlening om mee te zoeken naar een plek waar je eerder geholpen kan worden heet wachttijdbemiddeling.
Natuurlijk kan ook een zorgverzekeraar geen ijzer met handen breken. Soms zijn de wachtlijsten overal erg lang. Of soms is zorg erg specifiek en wordt deze maar door een paar zorgaanbieders geleverd. Toch gebeurt het best vaak dat er grote verschillen zijn in de wachttijd voor een bepaalde behandeling.
Dien een klacht in
Wil jouw zorgverzekeraar je niet helpen bij het vinden van een oplossing? Dien dan eerst een klacht bij je zorgverzekeraar. Als je nul op het rekest krijgt kun je bij de SKGZ terecht, die klachten van consumenten over zorgverzekeraars behandelt. Op de website vind je een snelle test waarmee je kunt zien of het zin heeft jouw klacht bij de SKGZ in te dienen.