Vergoeding bij vertraging met vliegtuig

Een vertraagde vlucht of trein kan extra kosten opleveren. Met een reisverzekering krijg je in sommige gevallen een vergoeding. Op deze pagina lees je hoe het werkt, welke kosten vergoed worden en waar je op moet letten.

In welke situatie ontvang ik een vergoeding?

Heb je vertraging met je vlucht? Dan kan het zijn dat je een vergoeding krijgt van je vluchtmaatschappij. Deze vergoeding komt in verschillende soorten en maten en kan bijvoorbeeld voorkomen in de volgende situaties:

  • Instapweigering; bijvoorbeeld doordat het vliegtuig overboekt is
  • Annulering
  • Vertraging boven de 2 uur

Of je recht hebt op een vergoeding en wie deze vergoeding betaalt, hangt af van je vliegmaatschappij en je reisverzekering. Je krijgt bijvoorbeeld uitsluitend een vergoeding bij annulering als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Instapweigering en vertraging worden meestal afgehandeld door de vliegmaatschappij.

Vervangende vlucht

Heeft het vliegtuig meer dan 5 uur vertraging opgelopen? Erg vervelend, maar dan kan er voor een annulering of een vervangende vlucht gekozen worden. Als je kiest voor een annulering, dan ontvang je het geld van je vliegtickets gewoon terug.

Kies je voor een vervangende vlucht, dan moet de luchtvaartmaatschappij vaak ook een hotelovernachting en vervoer regelen.

Compensatie vertraging vlucht

Een vertraagde vlucht kan behoorlijk vervelend zijn, vooral omdat je hebt uitgekeken naar je vakantie of reis. Maar wist je dat je als reiziger rechten hebt als je vliegtuig vertraging oploopt? Hieronder enkele voorbeelden:

  • 2 uur: als reiziger ontvang je een drink- en maaltijdvergoeding die je op het vliegveld kunt besteden.
  • 3 uur: ook hier heb je recht op een vergoeding. Dit hangt af van het aantal kilometers dat je gaat vliegen. Zo kun je om en nabij € 250,- terugkrijgen bij vluchten tot 1500 kilometer. De vergoedingen gaan tot maximaal € 600,-.
  • 5 uur: heb je meer dan 5 uur vertraging? Dan kun je ervoor kiezen om de vlucht te annuleren en moet de luchtvaartmaatschappij het bedrag van je vliegticket terugstorten.

Wanneer heb je geen recht op compensatie?

Heb je als reiziger altijd recht op een vergoeding of een compensatie? Dat niet. Is de vertraging veroorzaakt door onmacht of weersomstandigheden? Dan is het niet mogelijk om vergoedingen terug te vragen aan de luchtmaatschappij. Want hier kan niemand iets aan doen.

Ook heb je natuurlijk geen recht op compensaties als je zelf te laat komt. Je kunt je altijd verslapen natuurlijk, maar daar kan de luchtvaartmaatschappij niets aan doen. Ook bij stakingen krijg je meestal geen vergoeding. Wil je compensatie aanvragen voor een eerdere vluchtvertraging? Controleer dan eerst of je hier recht op hebt.

Reisverzekering vertraging vlucht

Naast dat er vertraging bij je vliegtuig kan optreden, kan het ook zo zijn dat je zelf de vlucht moet annuleren of eerder terug moet vliegen naar huis. De reisverzekering kan deze annulering of extra kosten mogelijk dekken. Ook als je een reis hebt geboekt en je onverwachts niet kunt gaan, krijg je soms een vergoeding. Wel heb je in dit geval een annuleringsverzekering nodig.

Annuleringsverzekering

Met een annuleringsverzekering kun je de kosten van annuleren of eerder terugreizen vergoed krijgen. Dit is niet altijd standaard inbegrepen bij een reisverzekering, dus check goed de voorwaarden.

Wat voor jou een geldige annuleringsreden is, kan per verzekeraar verschillen. Vaak vergoeden ze annuleringen door overlijden van een familielid, onverwachte zwangerschap of onvrijwillig ontslag. De exacte voorwaarden staan in de polis.

Je kunt kiezen tussen:

  • Kortlopende annuleringsverzekering: éénmalig voor een specifieke reis, stopt na thuiskomst.
  • Doorlopende annuleringsverzekering: het hele jaar geldig. De doorlopende reisverzekering is ideaal bij meerdere reizen en vaak voordeliger.

Heb je de reis geboekt, maar vindt er een onverwachte of vervelende situatie plaats? Voor de annuleringsverzekering, vragen veel verzekeraars om dit na maximaal 3 dagen door te geven.

Een claim indienen

Vaak kun je dus een vergoeding voor een vertraagde vlucht ontvangen. Wel hangt de manier waarop je deze ontvangt af van de omstandigheden. Je kunt bij de volgende partijen een claim indienen:

Vliegmaatschappij

Heb je kosten gemaakt die te wijten zijn aan de vluchtmaatschappij? Dan kun je bij de maatschappij een claim indienen. Denk bijvoorbeeld aan een hotel dat je hebt moeten boeken of de vergoeding die hoort bij een vertraging van 3 of meer uren. Bezoek de website van de maatschappij voor meer informatie. Vaak vind je hier een formulier voor het indienen van claims.

Verzekeraar

Via de vliegmaatschappij krijg je de meeste informatie als je vlucht vertraging heeft opgelopen of geannuleerd is. Mocht je de reis helemaal moeten annuleren, dan kan dit alleen financieel vergoed worden als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Annuleren van je reis doe je via de verzekeraar. Meer informatie vind je in de polisvoorwaarden of op onze aanbiederpagina’s.

Gecontroleerd door
Jeremy Broekman Expert schadeverzekeringen
Jeremy Broekman
Expert schadeverzekeringen
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2023 is Jeremy Broekman schadeverzekeringsexpert bij Overstappen.nl. Hij voorziet je van onafhankelijk advies over schadeverzekeringen. Hieronder vallen woonverzekeringen, zorgverzekeringen, reisverzekeringen, fietsverzekeringen, motorverzekeringen en scooterverzekeringen. Jeremy is sinds 2016 werkzaam in de online vergelijkingsbranche. Daarnaast heeft hij bij een grote verzekeraar gewerkt, waardoor hij je kan voorzien van advies over schadeverzekeringen. Ook houdt hij je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de verzekeringsbranche.

Vergelijk en bespaar direct

  • Vergelijk 15 verzekeraars
  • Bespaar tot wel € 100,- op je premie
  • 100% onafhankelijk vergelijken
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.