Depositogarantiestelsel: Wat is het? | Overstappen.nl

Wat is het Depositogarantiestelsel?

Om het geld dat jij op de bank hebt staan te beschermen, bestaat het depositogarantiestelsel. Hiermee wordt jouw jouw spaargeld tot 100.000 euro vergoed. Je leest er meer over op deze pagina.

Valt mijn geld bij de bank onder het depositogarantiestelsel?

Het garantiestelsel houdt in dat wanneer een bank failliet gaat, jouw banktegoed tot 100.000 euro vergoed wordt. De Nederlandsche Bank staat hiervoor garant. Het depositogarantiestelsel is geldig in de gehele Europese Unie, maar elk land is verantwoordelijk voor de eigen garantstelling. In Nederland vallen meer dan veertig banken onder de depositogarantie. Dit zijn alle banken met een Nederlandse bankvergunning. Benieuwd of jouw bank hiertussen staat? Neem een kijkje in het register van De Nederlandsche Bank.

Banken in landen in de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein of Noorwegen hebben een eigen nationaal depositogarantiestelsel. Heb je in een van die landen geld op de bank staan? Dan ben je op een vergelijkbare manier gegarandeerd van jouw geld, mocht deze bank failliet gaan. Binnen de Europese Unie geldt zelfs hetzelfde maximale dekkingsbedrag van 100.000 euro.

Maximale vergoeding vanuit depositogarantiestelsel

De depositogarantie vergoedt maximaal 100.000 euro per rekeninghouder, per bank. Let er dus op dat je niet meer dan dat bedrag onder hebt gebracht bij één bepaalde bank. Voor de veiligheid van je geld kun je het daarom beter verspreiden over meerdere banken. Houd bij het openen van een rekening daarnaast goed in de gaten welke banken meerdere merknamen hebben. Als je bijvoorbeeld meerdere lopende rekeningen hebt bij banken die onder dezelfde merknaam vallen, blijft de vergoeding bij een faillissement maximaal 100.000 euro – ook als jouw totale banktegoed bij al deze banken opgeteld hoger is. Het stelsel geldt voor zowel spaarrekeningen als spaardeposito’s.

Hoe krijg ik mijn depositogarantie?

Omdat De Nederlandsche Bank (DNB) verantwoordelijk is voor het Nederlandse depositogarantiestelsel, houdt DNB jou op de hoogte over ontwikkelingen rondom het faillissement van jouw bank. Naast landelijke berichtgeving, informeert DNB gedupeerden via een persoonlijke brief, waarin staat wat de verdere procedure is en welke stappen jij moet ondernemen. In het garantiestelsel is afgesproken dat klanten binnen twintig werkdagen hun banktegoed uitbetaald krijgen.

Depositogarantiestelsel dekt niet altijd

Bijna alle lopende rekeningen, spaarrekeningen en spaardeposito’s vallen onder het depositogarantiestelsel. Je krijgt dus bijna altijd (soms gedeeltelijk) je geld terug, maar er zijn enkele uitzonderingen. Zo zijn achtergestelde deposito’s geen onderdeel van het garantiestelsel. Ben je een spaarder met een achtergestelde deposito? Dan sta je achteraan in de rij bij het terugvragen van jouw geld. Ook met aandelen of obligaties ben je niet gegarandeerd van teruggave bij een faillissement. Informeer altijd bij de bank of het product dat jij bij ze afsluit onder het garantiestelsel valt.

Meer informatie over spaarrekening vergelijken

Twijfel jij nog over welke manier van sparen het meest geschikt is voor jouw situatie? Wij nemen je graag mee in alle mogelijkheden, zodat je een duidelijk beeld hebt van de verschillen en voor- en nadelen als het gaat om sparen. Via onze vergelijker ontdek je bovendien wat per rekening de goedkoopste en meest winstgevende opties zijn binnen jouw spaarwensen en –behoeften. Op Overstappen.nl kun je ook meer lezen over duurzaam sparen, sparen voor jouw kind, zakelijk sparen en gezamenlijk sparen. Heb je al een keuze gemaakt? Op onze pagina over spaarrekening openen leggen wij uit hoe je dit het beste kan doen.

Gecontroleerd door
Eva van Erk - Zorgverzekering- en kredietexpert
Eva van Erk
Zorgverzekering- en kredietexpert
3 minuten 23-05-2024

Over onze expert

Sinds 2023 is Eva onderdeel van de Kizi familie als onze zorgverzekering- en kredietexpert. Ze werkt al sinds 2016 in de zorgbranche. Haar kennis en ervaring deed zij op als productmanager bij een zorgverzekeraar en als productmanager hypothecair krediet bij een Nederlandse bank. Zij kent de ins and outs van zowel zorgverzekeringen als financiële producten en vertelt graag hoe jij je voordeel kunt doen op basis van de laatste marktontwikkelingen. Eva wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf.

Onze klanten zeggen:

Veelgestelde vragen

    Wat gebeurt er als ik meer dan € 100.000 bij één bank heb staan?

    Als je meer dan €100.000 bij één bank hebt staan en deze bank gaat failliet, wordt alleen tot €100.000 per persoon vergoed via het depositogarantiestelsel. Het bedrag boven de €100.000 loop je risico te verliezen. Het is verstandig om spaargeld boven dit bedrag te spreiden over meerdere banken om volledig beschermd te zijn.

    Hoe werkt het depositogarantiestelsel?

    Als een bank failliet gaat, zorgt het depositogarantiestelsel ervoor dat spaarders hun geld tot €100.000 per persoon per bank terugkrijgen. De Nederlandsche Bank (DNB) voert deze regeling uit en zorgt voor de terugbetaling van de gedekte bedragen aan de spaarders.

    Welke soorten rekeningen vallen onder het depositogarantiestelsel?

    Het depositogarantiestelsel dekt verschillende soorten rekeningen, waaronder spaarrekeningen, betaalrekeningen, en termijndeposito’s. Het geldt ook voor zowel privérekeningen als zakelijke rekeningen, mits het totale bedrag per persoon of bedrijf niet meer dan €100.000 per bank bedraagt.

    Dekt het depositogarantiestelsel ook buitenlandse banken?

    Het depositogarantiestelsel dekt alleen banken die onder toezicht staan van de Nederlandsche Bank (DNB) en deel uitmaken van het Nederlandse stelsel. Buitenlandse banken kunnen deelnemen aan hun eigen nationale depositogarantiestelsels. In de Europese Unie hebben alle lidstaten vergelijkbare regelingen die spaargeld tot €100.000 beschermen. Controleer voor de zekerheid altijd of een buitenlandse bank onder een dergelijk stelsel valt voordat je daar een rekening opent.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!